Færdselsgruppen, nedsat af blandt andet Danske Maskinstationer og Entreprenører, har skrevet til transportministeren Magnus Heunicke (S) på baggrund af ministerens beslutning om, at afvise en generel dispensation for at lade landbrugsmaskiner med bælteundervogne køre på de danske landeveje. Baggrunden er ifølge ministeren, at bælterne kun berører vejbanen med bælteribberne (klodserne).

Udelukkende på den baggrund har Færdselsgruppen udregnet hvor meget et bæltekøretøj trykker på vejbanen kun med bælteribberne (klodser) i forhold til en lastbil og er kommet frem til, at en lastbil med samme vægt som de tungeste landbrugsmaskiner på bælter, trykker tre gange så meget som landbrugsmaskinerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Bælteundervognen fra Claas er én af de mest udbredte på markedet, da Claas leverer undervognen til mange forskellige producenter, fortæller Mogens Kjeldal, teknikrådgiver hos Danske Maskinstationer og Entreprenører, som er medlem af Færdselsgruppen.

Klodsernes trædeflade

Han fortæller, at Claas har opgivet både trædeflade under hele bæltet samt under klodserne:

- Vi er naturligvis opmærksomme på, at det drejer sig om kontaktfladen under klodserne ved vejkørsel det drejer sig om, og at kontakttrykket i kg pr kvadratcentimeter (kg/cm2) er større på vejen end i marken, påpeger Mogens Kjeldal og fortsætter:

- Hvis vi tager udgangspunkt i Claas's bælteundervogn, som sidder både på mejetærskere, kartoffel- samt roeoptagere og ærtehøstere, så er bæltelængden 1,825 meter med en bredde på 0,890 meter. Det giver et total areal på 1,62 kvadratmeter.

Arealet underklodserne er derimod reduceret til 0,36 kvadratmeter eller svarende til 3.600 kvadratcentimeter (cm2).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved en last på 24 ton på de to bælter på 1,8 meter, svarer lasten til cirka 13 ton pr meter. bælte og kontakttrykket bliver derved 3,33 kg/cm2.

Sammenlignet trykker en lastbil med 8,0 til 9,0 kg/cm2.

Udgangspunktet er højt

Eksemplet har taget udgangspunkt i en Grimme Maxtron roeoptager som er den tungeste landbrugsmaskine på markedet med bælteundervogn.

- Endda med en bæltebredde på blot 0,6 meter bliver trykket på vejen kun 4,94 kg/cm2, som stadig er væsentligt mindre end en lastbil, prioritere Mogens Kjeldal.

Færdselsgruppen gør transportministeren opmærksom på, at der ingen grund er til bekymring for bæltekøretøjer med hensyn til kørsel på vejene, når der sammenlignes med lastbiler. De gør også opmærksom på, at alle bælter i landbruget er forsynet med gummibælter og gummiruller og kan slet ikke sammenlignes med fortidens bæltekøretøjer på stålbælter.