Lyt til artiklen:

Vegetarisk optur er vendt

00:00
Hastighed: ???x
00:51

Svenske fødevarevirksomheder oplever et markant fald i salget af vegetariske fødevarer, og det svenske fagblad Fri Köpenskab ser det som et trendskifte.

Faldet er det seneste år på seks procent målt i mængde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En artikel i svenske Jordbruksaktuellt om den ændrede forbrugertrend henviser til en ny statistik, der er udarbejdet af markedsanalysevirksomheden NielsenIQ.

Undersøgelsen viser, at det særligt er vegetariske frostvarer, der fravælges af forbrugerne. Her er faldet hele 11 procent det seneste år.

Ifølge direktøren for den svenske supermarkedskæde Ica, Per Strömberg, skyldes det faldende salg, at forbrugerne i stigende grad har fokus på priserne, og at lave priser får stigende betydning. Det ses ifølge Ica-direktøren helt generelt i kædens butikker.