New Holland T7000-serien afløste i 2007 New Holland TM-serien, hvor specielt de to største modeller havde giver nogle dybe ridser i den blå lakering. Derfor var det også en særdeles gennemprøvet traktor, som kom på markedet. Modellen arvede førerhusdesignet med kun fire stolper fra den mindre T6000-serie. Powershift transmissionen med 19 fremadgående gear og seks bakgear blev hentet fra TM-serien. Men før den gjorde sin entre i den nye traktorserie, blev den optimeret og forfinet med et blødere og mere præcist skiftemønster. Modelskiftet betød et farvel til de egenproducerede PowerStar motorer, og som erstatning valgte New Holland en sekscylindret motor på 6,7 liter fra FPT, som er ejet af samme industrikoncern som New Holland.
Komforten fik et løft
Den brugte New Holland T7060 er set hos Skjern Maskinforetning A/S. Traktoren er fra 2007 og har gået 7.050 timer. Traktoren er monteret med SuperSteer foraksel og frontlift.
Ved introduktionen bestod T7000-serien af fire modeller, og med en spidseffekt på 242 hestekræfter var T7060 topmodel i serien. I 2009 kom T7000 med den trinløse AutoCommand transmission. Topmodellen fik herefter 250 hestekræfter og kom herefter til at hedde T7070.
Da vi i 2007 testede New Holland T7000 høstede modellen topkarakter i blandt andet førerkomfort og støjniveau i førerkabinen. Med kun fire stolper er der fra førersædet et godt udsyn hele vejen omkring traktoren, og den store dør i venstre side af kabinen gør det let at komme ind og ud af kabinen.
Tre typer foraksel
På New Holland T7000 kunne kunderne vælge imellem tre typer foraksler. Den brugte model er udstyret med New Hollands unikke SuperSteer foraksel, som giver et styrudslag på ikke mindre end 65 grader. Det giver god manøvredygtighed i marken, og på landevejen har den stort set samme stabilitet som en standardaksel. Foraksel har den unikke egenskab, at frontliften drejer med, når forhjulene drejes. Det gør det lettere at styre eksempelvis en frontpakker. Er ønsket mere komfort, kunne New Holland T7000 leveres med en affjedret Terraglide foraksel. Forakslen er centralt affjedret og har derfor ikke væsentligt flere smøresteder end standardaksel. Traktoren kunne naturligvis også leveres med en ganske traditionel foraksel, og til alle akseltyper kunne New Holland levere traktoren med integreret frontlift.
Løbende opdateret
På den brugte traktor kontrolleres hydraulikventilerne fra et joystick og fra håndtag placeret i højre side af kabinen. Sammen med den trinløse transmission introducerede New Holland Sidwinder II armlænet. Armlænet blev også tilgængeligt i modellerne med powershift transmission, og det gør det muligt at betjene hovedparten af traktorens funktioner uden at flytte armen fra armlænet.
I 2011 blev modellen opgraderet til at overholde emissionskravet Tier 4I, og samtidig blev modelbetegnelsen ændret til T7.
Kontroller slør ved forhjulsophænget
SuperSteer forakslen giver New Holland T7060 en lang akselafstand, og gør traktoren i stand til at dreje meget skarpt, men komforten har en pris, og hvis ikke forhjulsophænget smøres regelmæssigt, kan der opstå slør, siger vestjysk montør.
For at kunne dreje 65 grader, drejer ikke blot forhjulene men også selve akslen på SuperSteer forakslen. Derfor har akslen et specielt ophæng nogle centimeter bag akslens differentiale.
Ophænget skal ikke blot bære traktoren, men også overføre trækket fra forakslen, og da frontliften er monteret på akslen, skal det også håndtere vægten fra redskabet i frontliften.
- Det er store kræfter, som går gennem ophænget, og da det konstant er i bevægelse, skal ophænget smøres lidt men ofte, siger Jørgen Mouritsen, montør hos Skjern Maskinforretning A/S og fortsætter:
- Spares der på fedtet, kan ophænget slides op på nogle få tusinde timer. Opdages slidtagen i tide, kan det renoveres med nye akseltappe og bøsninger. Det er lettest at kontrollere ophænget for slør ved at løfte forakslen fri af jorden. Er det ikke en mulighed, kan det også kontrolleres ved at dreje på rattet, og se på hvordan ophænget bevæger sig.
Hold lejerne spændt sammen
Redskaber i frontliften og eventuelt tvillinghjul på foraksel belaster lejerne i forhjulene.
- Skifteintervallet for olien i forhjulenes planetgear er 1.200 timer. Men køres der meget med tvillinghjul og tunge redskaber i frontliften, er det en billig forsikring at skifte de få liter olie der er i gearene lidt oftere. Samtidig er det en god ide, at kontrollere forhjulslejerne for slør. Er der slør, kan det som regel justeres værk, ved at spænde lejerne sammen, siger Jørgen Mouritsen.
Forbyg større skader
Den brugte New Holland T7060 har gået 7.050 timer, men det bekymrer ikke den vestjyske montør.
- Vi reparerer stort set aldrig motorer på T7000, og derfor kan man koncentrere sig om at kontrollere småting på motoren. Det er eksempelvis en god ide at kontrollere kølerventilatoren for slør i viskosekoblingen. Slides den helt op, koster det som regel også en ny køler, når ventilatoren knækker af. Få det derfor skiftet i tide, og når man er i gang ude foran på traktoren, er det en god ide at kontrollere strammerhjulet ved remmen som trækker generatoren og ventilatoren, siger montøren.
Afprøv traktoren
Den brugte traktor er med koblingsfrit vendegear, og samtlige gear kan ligeledes skiftes uden brug af kobling. Traktoren har desuden automatisk gearskifte både i marken, og når der køres transport.
- I en traktor med powershift transmission er der en række koblinger, og hvis en af dem kommer ud af justering, arbejder transmissionen ikke optimalt. Det er derfor en god ide at køre en tur på traktoren og mærke efter, hvordan gearskiftet fungerer. Er der et problem med en af koblingerne, kan det som regel justeres op ved at køre en kalibrering på transmissionen. Under kalibreringen vises der i displayet et kalibreringstal for de enkelte koblinger. Tallet giver en indikation på, hvor slidt den enkelte kobling er, siger Jørgen Mouritsen.
Han anbefaler også at man afprøver de fire hydrauliske fjernudtag. Hvis der ikke forekommer fejlkoder, og de går på overtryk, når de betjenes, er de i orden.
Tekniske specifikationerNew Holland T7060
Motor: FPT
Volumen, l: 6,7
Max effekt, hk: 223
Max effekt med boost, hk: 242
Max moment, Nm: 984
Transmission: Powershift
Antal gear: 19/6
Løfte kapacitet, kg: 8.647
Hydraulikydelse, l/min: 150
Bagdæk: 710/70R38
Fordæk: 600/60R28
Antal timer: 7.050
Årgang: 2007
Pris: 295.000