De to Caterpillar D6N-dozere, som om et par uger forlader England ombord med et skib for at sejle til det sydligste sted på jorden, skal være forberedt på nogle koldstarter de kommende måneder.

De to bulldozere skal arbejde det koldeste sted på jorden – på Antarktis. Dozerne bliver de maskinelle hjælpemidler for en ekspedition, der som den første vil forsøge at krydse Antarktis om vinteren. Det bliver en 4000 kilometer lang rejse i mørke og med temperaturer ned til minus 90 grader.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For koldt til overflyvning

Ekspeditionen bliver ledet af Ranulph Fiennes, og når kursen først er sat mod Rosshavet, er der ingen vej tilbage. Man kan ikke flyve over Antarktis om vinteren, fordi brændstoffet vil fryse til is, og derfor er der ikke mulighed for at blive undsat den vej.

De to Cat-dozere skal trække de vogne, hvor ekspeditionen skal arbejde og sove, og maskinerne får også opgaven med at trække 155 ton special-benzin, som ikke kan fryse.

Udstyr til mennesker og maskiner

Ekspeditionens deltagere har batteriopvarmet tøj og specielt udstyr, så de kan trække vejret, selv om temperaturen er mellem minus 70 og minus 90 grader.

Caterpillar-maskinerne er også bygget om. Der er foretaget ændringer af deres varmeanlæg, batteri og isolering, og de har radaranlæg, så de kan identificere eksempelvis gletsjerspalter. Maskinerne har blandt andet fået lavet ændringer i varmeanlægget, batteri og isolering, så de kan klare den ekstreme kulde.

- Maskinerne blev valgt, da de simpelthen var de bedste, og D6N’erne er simpelthen den bedste maskine på markedet for sne, og den imødekommer alle de krav, vi stiller, siger Ranulph Fiennes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Velgørenhed og videnskab

Turen over Antarktis er både en videnskabelig ekspedition, og en tur, der skal rejse penge til en velgørenhedsorganisation, som bekæmper blindhed.

Turen kan følges på www.thecoldestjourney.org.