Maskinbladet, Agritechnica.

Grimme har givet den selvkørende roeoptager Maxtron 620 en makeover, der blandt andet betyder et nyt design af maskinens bagende og ændringer på de mekaniske dele.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mercedes motoren, der yder 490 hestekræfter, er blevet udstyret med katalysator, og fra næste sæson skal der tankes både dieselolie og AdBlue på maskinen. Ifølge Grimme giver den nye motorteknologi og et redesignet hydraulikanlæg en brændstofbesparelse på op til 20 procent.

Ny aftopper

Forrest er Maxtron 620 blevet monteret med et nyt system til aftopning af roerne. Systemet er baseret på en inliner slagleaftopper, som ligger den knuste top ned imellem rækkerne.

Aftopperen er monteret med to rækker slagler. På den forreste aksel suppleres de normale slagler af cirka 20 centimeter lange gummislagler. Den bagerste aksel er udelukkende monteret med gummislagler.

- Gummislaglerne pudser roerne af for de sidste blader og erstatter rækken af afpudser, der normalt er monteret efter aftopperen. Det forenkler aftopningen og minimerer vedligeholdelsen af maskinen, forklarer Per Rasmussen, Grimme Skandinavien.

Vægt på tanken

Som de første tilbyder Grimme tankvægt på en selvkørende roeoptager.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vægten registrerer den optagne mængde og via systemet Isolog er registreringerne online og til rådighed for alle i den logistiske kæde fra roerne tages op og til sukkeret er fyldt på poser. Grimme har udviklet systemet i et samarbejde med Nordzucker, arvato systems og Lacos.