Samtidigt med, at CN Maskinfabrik sælger flere fabriksnye blandere fra RMH, er nogle fra første og anden generation ved at blive byttet om til nye modeller. Derfor får maskinforretningen nogle brugte blandere i bytte. Det går nemt med at sælge de bedste, mens andre er mere vanskelige at komme af med, fordi kunderne til de brugte blandere ikke er trygge ved levetiden og driftssikkerheden med en brugt selvkørende blander, fortæller CN Maskiner.

Derfor er CN Maskinfabrik begyndt at systematisere renoveringen af de brugte blandere. Det har man gjort med konventionelle fuldfoderblandere i mange år, men nu er turen kommet til de selvkørende modeller, skriver maskinfabrikken i en pressemeddelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har den store fordel, at vores værkstedsfaciliteter er topmoderne og noget bedre udrustede end de fleste af vores kollegers. Det skyldes både, at vores værkstedsbygninger er relativt nye, men naturligvis også vores maskinfabrik, hvor vi har udstyr til bearbejdning af stål, traverskraner under lofterne og så videre, fortæller Tom Hollænder.

rich-media-2
CN Maskinfabrik her stor ekspertise i at renovere konventionelle fuldfoderblandere. Her er det en snegl, der bliver gjort klar til endnu et arbejdsliv. Pressefoto.

Et godt navn

Som maskinspecialist tog det ikke lang tid for CN Maskinfabrik at få fuldt styr på processer og procedurer omkring renoveringen af de selvkørende fuldfoderblandere. At finde et godt navn, var straks en anden sag. RMH Renoveret, RMH Refurbised, RMH Second Life eller noget helt fjerde. Valget faldt på RMH Upgrade.

- Noget skal de jo hedde, er den ærlige udmelding fra Tom Hollænder. Han synes funktionaliteten er vigtigere end navnet, og i bund og grund kan kunderne få det, som de vil have det. I princippet er der tre niveauer at vælge imellem, når der handles brugt hos CN Maskinfabrik ? engros, klargjort eller renoveret. Og i takt med det antal værkstedstimer og nye dele, der er anvendt, stiger prisen naturligvis. Det samme gør driftssikkerheden, levetiden og løbetiden for eventuel. leasingfinansiering.

- Nogle af vores kunder går ikke så meget op i det kosmetiske og synes, at når bare kar, snegle og mekanik er i orden, vejesystemet kalibreret og maskinen er nyserviceret, så er det helt fint. Andre har det bedre i maven, hvis deres nye, brugte selvkørende fuldfoderblander har fået den helt store tur, fortæller han.

Visse begynderfejl

Han mener, at begge løsninger har nogle fortrin, specielt når man ser på økonomien. Prisen på de totalrenoverede er naturligvis højest, men til gengæld kan den månedlige leasingydelse nemt være lavere, for leasingselskaberne godkender typisk længere løbetid på de totalrenoverede. Omvendt er den direkte investering mindre, hvis man nøjes med en almindelig service/klargøring.

Artiklen fortsætter efter annoncen

RMH leverede nogle af verdens første selvkørende fuldfoderblandere, og de fandt også vej til Danmark. De første modeller kom for cirka 20 år siden, og ikke alle brugere var lige begejstrede. Teknologien havde visse begynderfejl, brugerne var ikke helt klar over, hvad de ville med konceptet, og serviceberedskabet var ikke optimalt. Situationen er ifølge RMH-eksperten Tom Hollænder fra CN Maskinfabrik en helt anden i dag.

- Jeg sammenligner somme tider selvkørende fuldfoderblandere med malkerobotter. Den første generation var en prøvelse for nogle kunder, men nu er det en helt almindelig malketeknologi. De fleste elsker dem, mens enkelte ikke bryder sig ikke om den automatiserede proces. Det er fuldstændigt som med de selvkørende fuldfoderblandere. Nogle kan slet ikke forestille sig at fodre med andet end en selvkørende blander, andre vil ikke af med teleskoplæsseren, den gamle traktor og det kæmpestore blandekar.