Arla Foods sænker noteringen med fire øre i august. Og det kan der ikke ændres på, selv om Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter (LDM) har krævet, at Arla trækker den annoncerede prissænkning tilbage.

Arlas kommunikationsdirektør Astrid Gade Nielsen forklarer, at der er to grunde til, at Arla har været nødt til at sænke prisen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den ene er, at der her i 2012 er blevet produceret mere mælk i verden, end forbrugerne efterspørger. New Zealand ligger 10-12 procent over sidste års produktion, USA fire-fem procent og EU noget lignende. Det er meget længe siden, vi har set sådan nogle vækstrater i mælkeproduktionen, og det er kommet bag på hele branchen. Det skyldes især gunstige vejrforhold og en optimisme hos landmændene tilbage i 2011, forklarer Astrid Gade Nielsen i en skriftlig kommentar til maskinbladet.dk, og hun fortsætter:

- Den anden er, at europæerne holder igen med forbruget som reaktion på, at den generelle økonomiske usikkerhed er blusset op igen. De går efter prisen, og det betyder, at der er mere gang i private label-salget end mærkevarerne.

- Når mejerierne samtidigt kæmper om at komme af med store mængder af drikkemælk, ost og smør, så kan de internationale supermarkeder presse prisen på tværs af grænserne. Det har blandt andet ført til den priskrig, vi ser lige nu i Danmark, hvor næsten al mælk i butikkerne er faldet med 50 øre pr. liter, skrivver Astrid Gade Nielsen.

De forhold, der har ført til en sænkning af mælkeprisen, kan Arla ifølge kommunikationsdirektøren ikke ændre på. 

Læs også Mælkekrigen kommer til Danmark