Når en John Deere 8530 udstyres med 900 millimeter brede bagdæk ser det voldsomt ud. Men når samme traktor yderligere monteres med 710 millimeter tvillinghjul i hver side af traktoren - så ser det endnu mere voldsomt ud.

Skalmstrup Maskinstation er ejeren bag den voldsomme hjulmontering, som leveres fra Michelin, og maskinstationen har faktisk en ret god mening med den brede dækmontering:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi reducerer hjulslippet og sparer dermed brændstof, lyder det fra maskinstationsejer Henrik Simonsen, Skalmstrup Maskinstation. Traktoren skal blandt andet kører med maskinstations seks meter Horsch Focus TD såmaskine i 2015, som maskinstationen forventer, kommer op på et totalareal på 1.000 hektar tilsået areal i løbet af foråret og efteråret.

Alle dæk på traktoren er Michelin Axiobib, og størrelserne i bag er 900/60 R42 med tvillinghjul på 710/75R42. Alle dæk er med IF-teknologien, som betyder, at dækkene kan klarer en 20 procent højere belastning ved samme lufttryk, eller man kan vælge at sænke lufttrykket med 20 procent, og opnå samme belastning - og det er netop hvad Skalmstrup Maskinstation har gjort.

Plads til investering

Maskinfører hos Skalmstrup Maskinstation, Christian Frigaard har været med inde over beslutningen, og han har sammen med Henrik regnet en del på dæk-løsningen, før der blev investeret i dæk:

- Ud fra den betragtning at vi i gennemsnittet bruger 45 liter brændstof i timen, og når 3,5 hektar i timen, og sætter én procent hjulslip til én liter brændstof i timen, så vil vi med en reduktion i hjulslippet på blot en procent sparer 418 kroner på 500 hektar, fortæller Christian Frigaard.

Det lyder ikke af meget, men der skal heller ikke meget til, for at kan betale den ekstra pris, som de dyrere dæk koster:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ved at regne med en rentesats på to procent, så vil de 418 kroner betale renterne til en mer-investering på knap 20.900 kroner, påpeger Christian Frigaard.

Han gør dog opmærksom på, at tallene er sat forholdsvis lavt:

- Vi kommer nok til at reducerer hjulslippet med næsten fem procent, og med et forventet overkørsel på 1.000 hektar i sæson 2014, så bliver grundlaget for de større dæk endnu bedre.

Hjulslip betyder meget

Den nye dækmontering kører med blot 0,5 bar i de bagerste fire dæk og 0,9 bar i fordækkene, som er af typen 620/75R30.

- Vi kan allerede mærke en betydelig forskel ved nedfældning af ammoniak med traktoren. Vi har også kørt med en John Deere 7920 med 650 millimeter brede bagdæk på både inderste og yderste dæk med 0,7 bar lufttryk. Her gik vi fra 25 til 10 procent hjulslip, fortæller Henrik Simonsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved Maskinbladets besøg, havde John Deere 8530 og Horsch-såsættet endnu ikke været af sted, men ud fra erfaringerne med ammoniak-nedfælderen, så forventer Skalmstrup Maskinstation at reducerer hjulslippet med knap fem procent med såsættet.

- Sidste år kørte vi med en helt ny John Deere 7290R, også med 650 millimeter brede bagdæk og tvillinghjul med samme størrelse. Her vejede vi traktoren op til 14,5 ton, men traktoren havde ikke effekt nok til at udnytte vægten, forklarer Henrik Simonsen, og fortæller, at traktoren blev byttet til en mindre brugt John Deere 7530, en ny John Deere 962i sprøjte, og der blev desuden købt en brugt John Deere 8530.

- Jeg vil ikke afvise, at vi skal have mere vægt på John Deere 8530-traktoren, som allerede vejer 13 ton, men her er effekten i hvert fald til rådighed.

Bred på vejen

Henrik Simonsen har kørt med Michelin-dæk i mange år, men har også prøvet andre producenter:

- Nogle andre dækproducenters dæk slides knap så hurtigt ned - men der er nogle helt andre egenskaber i Michelin dækkene. Selvom dækkene er næsten helt slidt i bund, så er der stadig fantastisk dækbid i dækkene, sammenlignet med de andre producenter vi har prøvet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor var der heller ikke andre dækproducenter inde i billedet da beslutningen om købet af de nye dæk blev truffet.

Med den store dækmontering så er traktoren knap 4,5 meter bred, og det kan godt være lidt besværlig ved transport:

- Vi skal dog heldigvis ikke så meget på landevejen, og vi har markeret bredden af traktoren godt op med sidemarkeringslys. I høst, når der skal sås raps, vil vi prøve at sætte tvillinghjulene af, og se om traktoren kan kører fornuftigt med såmaskinen på de 900 millimeter brede dæk, fortæller Henrik Simonsen.

Maskinstationen arbejder desuden på, at få monteret et lufttryksregulering system, så lufttrykket kan ændres mellem transport og markkørsel.

- Det giver os den fordel at få mere luft i dækkene på vejen og dermed lav rullemodstand ved høj hastighed, som igen vil sparer på brændstoffet.