Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Skal landbruget råbe eller skabe relationer for at blive hørt?

Af Anders Melchiorsen - 9. nov. 2017 KL. 14:36

  • ww270234_1
  • ww270234_2
  • ww270234_3

L&F's delegeretmøde bød på debat om aktivisme kontra kompromis, når landbrugets interesser skal plejes.

- Opbyg langvarige relationer, også med dem I ikke er enige med. De korte løsninger virker ikke, var uddannelses- og forskningsministeren, Søren Pinds (V), opfordring til dansk landbrug, da han holdt oplæg ved årets L&F delegeretmøde i Herning.

Ministeren var flankeret af formand for L&F, Martin Merrild, samt svineproducent og bestyrelsesmedlem i Bæredygtigt Landbrug Peter Kiær, der også gav deres besyv med om, hvad der virker, hvis man ønsker en forandring af rammevilkår for landbruget, og en ændring af befolkningens holdninger.

Søren Pind delte ud af sine erfaringer fra dansk politik, om hvordan man kommer igennem med sine budskaber, og om hvad det danske landbrugserhverv skal gøre for at påvirke de politiske beslutninger.

- I et samfund som vores, kan man ikke bare få det som man vil. Vi taler og laver kompromiser. Sådan er det også i et ægteskab, sagde Søren Pind, og han trak paralleller til sit politiske virke, hvor han mente, at man nogle gange har en tendens til at tro, at man kan få gennemført en dagsorden, blot ved at holde stædigt fast i den.

- Man kan ikke sætte sig op på sin høje hest, når man kun har en pony, sagde han.

Aktivisme rykker

Modsat Søren Pind mente Peter Kiær, at landbruget ikke behøver at fortsætte i flinkeskolen, og at det med fordel kan tage fløjlshandskerne af og være mere aktivistiske, samtidig med at det opretholder en dialog.

- Man kan sagtens stævne staten og samtidig have et godt forhold til sine modstandere og pleje sine interesser, sagde Peter Kiær. Han refererede til BL's stævning af Natur-Erhvervsstyrelsen samt Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning for vandområdeplanerne tilbage i december sidste år.

Han tog også udgangspunkt i sin egen involvering i en traktor-demonstration på Rådhuspladsen med fransk forbillede tilbage i 2011, som et eksempel på, hvad han mener, der virker, når man vil råbe politikerne og befolkningen op.

Tid til fortælling

Søren Pind mente, at landbruget har været offer for dårlige fortællinger, da det helt tilbage fra 80'erne blev stemplet som ødelægger af natur frem for fødevareproducent. Ifølge ham, er der mulighed for igen at lave gode fortællinger om landbruget, fordi der er en stor interesse for fødevarer og at erhvervet har det, der skal til i en fortælling, der kan forene folk.

- Folk vil gerne have gode fortællinger, men de ved ikke, hvad der foregår i landbruget. Derfor er det vigtigt, at landbruget bruger kræfter på en fortælling om erhvervet. Folk længes efter at være en del af en kollektiv bevidsthed. Der skal bygges en ny, fantastisk fortælling om dansk landbrug, sagde Søren Pind.

Martin Merrild var enig i, at dårlige fortællinger om landbruget længe har floreret. Det var også på den baggrund at Landbrug & Fødevarer, som nyoprettet organisation, tilbage i 2009 brugte mange penge og energi på image-kampagner.

- Vi lavede bare nogle fejl. Kampagnerne var ikke baseret på landmændenes selvforståelse, og derfor var der mange, der ikke kunne genkende sig selv i det, sagde Martin Merrild.

Det var, ifølge ham, nødvendigt på det tidspunkt, at lave kampagner, der kunne sætte landbruget i et bedre lys.

Når det kommer til fortællinger om landbruget ønskede Peter Kiær en gennemgribende indsats, også i den danske folkeskole.

- Vi skal starte med at uddanne befolkningen. Helt nede fra folkeskolen. Men det er et langt sejt træk, sagde Peter Kiær.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame