I 1981 slog Traktorgården i Give dørene op for første gang.

Bag chefens skrivebord sad Eli Kristensen, som tidligere havde været medejer af Give Maskinhandel havde besluttet at starte op for sig selv med forhandling af både traktorer og maskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gennem årene har det været nødvendigt at udvide forretningen og forretningens rammer, så man har kunnet følge med udviklingen og den voksende efterspørgsel. Og det har ført til, at Traktorgården i dag har 11 ansatte og forhandler blandt andet Deutz-Fahr, Kuhn og minilæssere fra MultiOne.

Den 2. januar 2017 besluttede Eli Kristensen sig dog for at overlade tøjlerne til en anden. Men der står stadig Kristensen på chefens bord. Elis 38-årige søn, Søren Kristensen overtog roret.

Eli Kristensen har dog stadig sin daglige gang i virksomheden og det vil han nok blive ved med et godt stykke tid endnu.

- Vi er i gang med et løbende generationsskifte, så vores kunder kommer i høj grad også til at kunne hilse på min far i forretningen. Det har nu heller aldrig været meningen, at han skulle stoppe, men for os har det været vigtigt, at vi fik sat gang i processen, så vi ved, hvad der skal ske i fremtiden, siger Søren Kristensen.

Selvom Traktorgården i Give ikke er blandt de allerstørste i landet, så skorter det ikke på ambitioner for den nye ejer og direktør, Søren Kristensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vil være landmændenes tætteste samarbejdspartner og levere de løsninger, de har brug for for at blive en succes, siger Søren Kristensen.

At være tæt på landmanden og kunne rådgive ham i forhold til indkøb af maskiner, er en krævende rolle at have. Det forudsætter, at man tager sig tid til at lære kunden godt at kende, før man bare sælger et eller andet til ham, mener Søren Kristensen.

- Det bedste forhold man kan have til en kunde, er, når man kommer helt tæt på ham og det landbrug, kunden driver. På den måde kan man løbende sparre i forhold til de opgaver, maskinen eller udstyret skal være med til at løse, og på den måde finde bedre, smartere og nogle gange billigere løsninger for kunden. Og det er den relation, vi meget gerne vil have, forklarer Søren Kristensen.

Tæt på kunden

Når man driver maskinforretning, er det en vigtig ting, at kunne levere varen overfor kunden. Det nytter ikke noget, at kunden står med en maskine, der ikke virker. For det koster for meget på bundlinjen. Derfor er de fleste kunder, som bruger Traktorgården i Give også lokale, eller i en rimelig afstand fra forretningen. Men det hænder da, at kunder fra andre dele af landet ringer, og så er Søren Kristensen selvfølgelig klar.

- Vi arbejder i en branche, hvor folk ikke er bange for at handle med forretninger, som ligger lidt længere væk end de gjorde i gamle dage. Men det kræver selvfølgelig, at vi lige snakker tingene igennem først. Vi kører gerne til Lolland eller Nordjylland og servicerer en kunde. Så længe, begge parter er indstillet på at håndtere de udfordringer, der følger med, mener Søren Kristensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinhandlerbranchen er i øjeblikket i en periode, hvor tingene udvikler sig fra dag til dag. Og derfor er der ingen garantier for, hvordan fremtiden kommer til at se ud. Heller ikke for Traktorgården i Give. For selvom Søren Kristensen er glad for de mærker, Traktorgården i Give arbejder med i dag, så vil han ikke ligge sig fast på noget i en fremtid, som ingen kender på forhånd.

- Der er ingen garanti for, at vi har de samme mærker i forretningen om fem eller ti år. Det er der ingen der kan spå om. Vi ser i øjeblikket en udvikling, som går mod færre maskinhandlere. Det betyder større afstande til nogle kunder, og det tror jeg ikke er en udvikling, der vil fortsætte i al evighed. Det vigtigste i den sammenhæng er dog, at man som virksomhed er klar til at ændre kurs og sætte nye sejl, hvis man vil lykkes i branchen. Derfor er vi hele tiden klar til at se nye muligheder, hvis de byder sig. Det er vi simpelthen nødt til, siger Søren Kristensen.

Fremtidens maskinhandel

Med forhandlinger af Deutz-Fahr, Kuhn, MultiOne minilæssere og meget andet, har Traktorgården i Give gode muligheder for at finde frem til en løsning, som giver mening for langt de fleste landmænd. Og det er en position, som Søren Kristensen vil bygge videre på i fremtiden.

- Vi skal kunne tilbyde kunderne de produkter, de har brug for, for at kunne blive en succes. Derfor vurderer vi selvfølgelig løbende, om vi har de varer på hylderne, som giver mening ud fra det perspektiv. Derfor vil kunderne nok opleve, at der bliver lidt udskiftning i porteføljen. Fremadrettet er det dog med til at sikre, at vi har de produkter og løsninger der efterspørges, siger Søren Kristensen.

Forretningen på Bækgårdsvej i Give ligger hvor den altid har ligget. Og det fortsætter den med i fremtiden. Men hvilke produkter, de sælger, rådgiver om og servicerer ? det vil fremtiden vise for Traktorgården i Give.