Vildtkød er ikke udbredt på middagsbordene rundt om i landet. Det viser en repræsentativ undersøgelse, som Epinion har lavet for Madkulturen. De unge spiser ikke vildt, og der spises sjældent vildt i hverdagen. Og generelt ønsker befolkningen, at vildtkød er nemmere at få fat på - flertallet vil gerne vide mere om vildt.

Ifølge undersøgelsen spiser 61 procent slet ikke vildt, mens mange af de øvrige blot får vildt et par gange om året.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er baggrunden for en konference om vildt og vækstpotentialet, som Madkulturen og Region Sjælland har afholdt.

 - Hovedparten af de danske fasaner skydes i Region Sjælland. Fasanernes mange muligheder kalder på, at de i langt højere grad kom mere ud til danskerne, og dermed er med til at skabe vækst i regionens fødevarevirksomheder. Vi vil med konferencen ”Det vilde Danmark” katalysere et vækstforløb om potentialer i vildt, en indsats helt i tråd med Den regionale Udviklingsstrategi og Vækstforums Handlingsplan, sagde Susanne Lundvald, næstformand i Region Sjællands Udvalg for miljø, energi og udvikling.

Fest – eller hverdagsmad

Konferencen gav ikke noget entydigt svar på, hvordan vildtkød bliver mere udbredt i Danmark og nemmere tilgængeligt for forbrugerne. Klaus Grunert fra MAPP gjorde blandt andet opmærksom på, at en eventuel kampagne for udbredelse af vildt bør starte med en beslutning om vildt skal være hverdagsmad eller festmad, og om man skal satse på, at det følges op af storytelling. Der er nemlig stor forskel på, om vildtkød skal udbredes gennem restauranter, der kan fortælle en historie om, hvor det kommer fra, eller om det ligger som frossen hakket kød i en køledisk. Han ser ikke noget problem i at satse på storytelling. Heller ikke selvom vildt er et biprodukt af jægernes hobby med at opleve naturen og nedlægge et dyr.

En anden problemstilling er, om man skal satse på, at danskerne bare skal spise mere vildt eller om det skal være dansk vildt.

- Hvis vi ønsker, at en udbredelse af dansk vildt, bør strategien være at fremhæve værdien af dansk vildt, fremhæve værdien ved fritgående vildt. Vi kan vælge at satse på, at vildt er et eliteprodukt og acceptere ikke at nå masserne. Det kan nemt kobles på trenden med ny nordisk mad, forklarede Mette Stenbek fra Epinion.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs artiklerne om vildt og jagt i den seneste udgave af Agrar+ - eneste digitale landbrugsmedie til iPad. Se mere om, hvordan du kan blive Agrar+ abonnent på www.agrar-plus.dk