Afstanden mellem de danske bedrifter bliver større og større efterhånden som antallet af fultidslandbrug falder. I 2012 var der 11.618 fuldtidslandbrug i Danmark og antallet forventes i 2022 at være på 7.975.

Det vil sige, at der vil ske en kraftig tilpasning igennem de næste år, og det vil også betyde længere afstand fra eksempelvis silopladsen til marken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I dag foregå en stor del af transportopgaverne i det danske landbrug med lastbil, hvor især gylle-, dyr- og kornafgrøde-transport varetages af lastbiler, og rigtig mange større gårde og maskinstationer har i løbet af de sidste fem til ti år fået en mindre eller større vognmandsforretning op og stå.

Fælles for transportopgaverne er, at det hele foregår på fast vej. Transporten er hurtigere end hvis den blev udført med en traktor, og lastbilerne kan både kører på motortrafikvej samt motorvej.

- Desuden giver lastbilerne også et bedre image i trafikken, og vigtigst af alt, så er dieselforbruget lavere på lastbilerne end traktorer, påpeger Thomas Kier, salg og rådgivning hos Stroco-Agro, som er den danske importør af blandt andet Bergmann, Annaburger, Peecon og Horsch.

Lavere forbrug

- Typisk ligger dieselforbruget cirka fem til otte liter i timen under en traktors forbrug, forklarer Thomas Kier, og henviser til den sydtyske maskinstation, Jürgen Brendal, som har otte lastbiler i maskinparken.

Her ligger brændstofforbruget på en 480 hestekræfter lastbil typisk fem til otte liter mindre i timen sammenlignet med en traktor med samme hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den sydtyske maskinstation benytter lastbilerne til mange forskellige opgaver, men typisk til udkørsel af staldgødning og transportkørsel ved ensilering, hvor lastbilen også kører i marken.

Thomas Kier fremhæver også et væsentligt længere serviceinterval på lastbiler sammenlignet med traktorer:

- Det typiske serviceniveau ligger på 1.000 timer på lastbiler, mens traktorer ligger på 500 timer, og reservedele er ofte også billigere til lastbiler sammenlignet med traktorer, da der produceres flere lastbiler end traktorer.

Har begrænsninger

Der er naturligvis to sider af historien, og lastbilen har også sine begrænsninger:

- Der er flere forhold, som er anderledes på lastbilerne sammenlignet med traktorer, og den nok mest markante er køre-hviletiderne, som i mange tilfælde vil kræve to chauffør til hvert køretøj. Desuden skal en lastbil synes hvert år, og det kræver stort kørerkort at kører lastbilerne uden for marken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En standard lastbil er sjældent klar til at køre direkte i marken, men prisen er ikke specielt høj:

- Hvis vi tager udgangspunkt i en MAN med træk på fire aksler og 480 hestekræfter koster den cirka 825.000 kroner. Hvis der skal en opbygning til landbruget til, kræver det bredere hjul, en større LS-hydraulikpumpe, PTO-udtag og trækbom, også ender prisen på cirka 1,2 millioner kroner, forklarer Thomas Kier, men gør samtidigt opmærksom på, at det stadig er under prisen på en 480 heste traktor til sammenligning.

- Lastbilerne kan desuden leveres med trinløst gearskifte fra 0 til 20 kilometer i timen, som giver fordele i marken.

Redskaberne er klar

Thomas Kier fortæller, at den tyske vogn og staldgødningssprederproducent, Annaburger, allerede har konstruktioner klar til montering på lastbiler.

- Både på forvogne og som sættevogne kan Annaburger levere både bundkæde- og afskubbevogne, og faktisk kører den første Annabruger afsubbervogn på en sættevogn allerede på Sjælland.