Med 300 årskøer er der nok at se til på gården i Glejbjerg ved Esbjerg, og derfor er Kim Jørgensen da også ekstra glad for sin nye fodervogn fra BvL, der blandt andet er monteret med en halmblæser, så vognen kan bruges til strømaskine.

- Den nye vogn sparer os for meget tid, og den giver os mere frihed, siger Kim Jørgensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vognen er en BvL V-Mix 20-2S, der er monteret med strømaskine, der kan drejes fra kabinen og strø til begge sider. Tidligere blev der brugt håndkraft, når der skulle halm i båsene i stalden, men det klares nu med traktoren og fodervognen.

- Det giver os en stor arbejdslettelse, at vi ikke længere skal gøre det med håndkraft. Derudover har vi oplevet, at vi får en meget bedre udnyttelse af strøelsen, efter vi er begyndt at bruge halmblæseren, siger Kim Jørgensen.

Strøelsen bliver blæst ud med høj fart, og det skulle dyrene lige vænne sig til i starten.

- Nu går de fleste køer lidt væk, når vi blæser strøelsen ud, men specielt de unge dyr synes, at det er mægtigt spændende, og de vil hen og se, hvad der sker, fortæller Kim Jørgensen.

BvL-vognen er udstyret med en stenfælde, som sikrer, at der ikke ryger sten og andre tunge ting med i strøelsen, når den bliver blæst ind til dyrene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Variabel størrelse

Den røde BvL-vogn er 18 kubikmeter stor, men siderne på vognene kan hæves, så kapaciteten stiger til 21 kubikmeter. Siderne hæves omkring 30 centimeter, når vognen skal op på fuld kapacitet. Den variable størrelse var en af hovedårsagerne til, at valget faldt på netop BvL-vognen, fortæller Kim Jørgensen.

- Vi går meget op i at være effektive med vores tid her på gården. Det er kun fire måneder om året, hvor vi har brug for 21 kubikmeter i vognen, så derfor synes jeg, at det giver mening, at siderne kan køres ned, når vi ikke bruger dem. Selvom 30 centimeter måske ikke virker af meget at skulle løfte ekstra med minilæsseren, løber det alligevel hurtigt op. Siden december har vi læsset 1,7 millioner kilo op i vognen, så det er meget tid, vi har sparet, siger Kim Jørgensen.

Inde i fodervognen er der desuden monteret magneter på sneglene, som skal forhindre, at der kommer metalstumper i foderet.

- Jeg har fundet en del forskelligt på magneterne. Det er alt fra et afbrækket knivblad til bolte og møtrikker, siger Kim Jørgensen.

Kanterne på vognens snegle er udført i hårdmetal, som forlænger levetiden, og Kim Jørgensen forventer, at han kan have gavn af BvL-vognen de næste seks til otte år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fjernbetjent gearskift

I tråd med Kim Jørgensens idé om at spare tid, har BvL-vognen fået monteret et fjernbetjent gearskifte, så det er muligt at skifte gear på vognen, mens man eksempelvis sidder i minilæsseren.

- Den funktion er noget, der sparer os både tid og brændstof. Vi ligger med et forbrug omkring 7,7 liter diesel i timen, og det er vi godt tilfreds med, siger Kim Jørgensen.

På gården kører vognen i gennemsnit halvanden time om dagen, så det kan sagtens mærkes, at brændstofforbruget holdes nede. Generelt er vognen også med til at gøre driften mere effektiv på Kim Jørgensens kvægbesætning. Med til vognen er nemlig et computerprogram og en håndterminal, der kan holde styr på foderblandinger, programmer og en stak af andre informationer, der gør det lettere at holde styr på fodermængde og sammensætning til dyrene. Systemet arbejder sammen med Dairy Feeder-vejesystemet på vognen, og fra terminalen kan chaufføren følge med i, hvor mange kilo af de forskellige foderkomponenter, der skal i vognen, mens han læsser. Det hele styres centralt fra en computer, og det betyder, at hvis Kim Jørgensen beslutter sig for at ændre fodersammensætningen, ryger beskeden direkte ud til terminalen, og ændringen indføres altså med det samme. Det betyder, at det er slut med papirsedler i mapper og på opslagstavler.

- Det er med til at gøre os mere effektive, og det mindsker chancen for, at vi laver fejl, siger Kim Jørgensen.

I systemet har alle ansatte deres eget login, og Kim Jørgensen kan give de forskellige brugere individuelle rettigheder. På den måde kan fodermesteren eksempelvis rette i blandingen, mens weekendafløseren kun har mulighed for at se blandingen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er meget brugervenligt, og systemet betyder, at jeg nu kan følge med i, hvor præcist vores forskellige chauffører fodrer. Det har vi en lille intern konkurrence om, og det betyder også, at jeg må oppe mig, for jeg kommer til at høre for det, hvis der er nogen, der gør det bedre end chefen, siger Kim Jørgensen.