I dag har Danish Crown underskrevet en femårig aftale med Win-Chain, der er en del af Alibaba Group, om ugentlige leverancer på 250 tons grisekød fra Danish Crowns nye fabrik i Kina, oplyser Danish Crown i en pressemeddelelse. Win-Chain har nu sat sig på fabrikkens fulde kapacitet, og aftalen har en værdi på minimum 2,3 milliarder kroner.

- Det er fantastisk for Danish Crown at kunne indgå en så stor og omfattende aftale med Win-Chain og Alibaba-Group. Med et slag bliver vores produkter tilgængelige på både Win-Chains digitale platforme og i de Alibaba-ejede supermarkedskæder i hele Shanghai-regionen, siger Jais Valeur, der er Group CEO.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Danish Crown har siden august 2017 haft et tæt samarbejde med Alibaba Group, da de to virksomheder underskrev en aftale om salg og markedsføring af Danish Crown produkter på den digitale platform T-Mall. Dette samarbejde bliver udvidet fra næste sommer.

- Vi har meget hurtigt opbygget en stor og loyal kundegruppe til Danish Crowns produkter. Vi kan se, at Danish Crown-brandet allerede i dag er et af de mest værdifulde for Alibaba-platformen. Danish Crowns integrerede produktion fra jord til bord sikrer produkter af en ensartet høj kvalitet, og det tiltaler de kinesiske forbrugere, at Danish Crown er en virksomhed med fokus på innovation og bæredygtighed. Kort sagt er det en virksomhed, vi gerne vil samarbejde med, siger Richard Wang, der Managing Director, Fresh Meat i Win-Chain, i pressemeddelelsen.

Danish Crown tog i foråret det første spadestik til koncernens første forædlingsfabrik i Kina. Fabrikken ligger under 100 kilometer fra Shanghai og bliver på 17.000 kvadratmeter. Den er bygget til årligt at kunne producere op til 14.000 tons forædlede produkter til først og fremmest de over 80 millioner mennesker, der bor i Shanghai-området, men i mindre grad også til resten af Kinas befolkning på knap 1,4 milliarder mennesker.

- Kina er et af vores absolut største markeder og fabrikken i Pinghu er tænkt som vores brohoved for dansk grisekød til de kinesiske forbrugere. Hvis vi lykkes med den operation, så er det bestemt ikke utænkeligt, at vi indenfor få år vil havde lignende fabrikker ved andre kinesiske storbyer, siger Jais Valeur.