Samson Agrolize er ikke bare stedet, hvor der sælges nye og brugte Samson-gyllevogne - værkstedet varetager også specielopbygninger, og det blev vist til åbent hus dagen, hvor flere opbygninger var udstillet.
- Vi kan meget mere end at klaregøre og monterer nye gyllevogne samt renovere brugte gyllevogne - specialløsninger er også Samson Agrolize, fortalte direktør Henrik Kirketerp-Møller på åbenthus dagen, da Maskinbladet mødte ham.
I øvrigt et arrangment, hvor der var mødt mellem 900 og 1.000 mennesker op til.
Udskydelig aksler
Hvis en kunde ønsker en løsning, som Samson Agro-fabrikken ikke tilbyder i deres program, så har man muligheden for at tilpasse sig hos Samson Agrolize, som til kommende sæson eksempelvis skal levere tre 25 ton gyllevogne med udskydelig midteraksel til to maskinstationer.
- Og der er tale om en seriøs udskydelig aksel på knap 700 millimeter, fortæller Henrik Kirketerp-Møller.
Han viser også en ældre Samson SG svanehalsvogn, som er blevet ombygget til montering på en traktor.
- Sådan en ældre SG-gyllevogne står der efterhånden en del af rundt omkring, og ved at montere et træk fra en PG II-gyllevogn, så giver vi pludselig nyt liv til den ældre gyllevogn, og gør den attraktiv for flere typer traktorer end lige en Claas Xerion, som nok har været den mest udbredte til SG-vognen, forklarer Henrik Kirketerp-Møller.
Til de specielle afgrøder
Til sæson 2019 opbyggede man en specialgyllevogn til en grøntsagsproducent i det midtjyske, som styres med autostyring, og kan derfor dreje på begge aksler, for præcist at kan køre i grøntsagsrækkerne.
- Vi har døbt den PGH, hvor PG viser der er tale om en PG-gyllevogn, og H'et står for Horiculture, som er grøntsagsproduktion, fortæller Henrik Kirketerp-Møller.
Uden for værkstedet stod en 10 år gammel Samson PG 25, som også har fået den helt store tur.
- Der er monteret luftbremser på, ny lift, nymalet vogn, nye fælge og dæk, og den står nærmest som en ny vogn.
Yderligere er der monteret en vakumpumpe på den, så den kan suge vakum i fyldetrånet. Vognen er målrettet eksportmarkedet for brugte vogne i Tyskland og Frankrig, hvor denne løsning er efterspurgt, hvor vakum-delen blot bruges til at suge gyllen an, indtil læssepumpen får fat i gyllen.