En ny undersøgelse fastslår ifølge Asfaltindustrien, at tunge gyllevogne øger vejsliddet med 34 procent og skaber en reel risiko for kollaps på de svageste veje.

For at undgå meget kostbare reparationer, anbefaler Asfaltindustrien kommunerne at iværksætte arbejde med sideudvidelser, forstærkninger og vigepladser:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De store gyllekøretøjer med brede aksler og dæk kommer let ud i den meget skrøbelige rabat og får på den måde vejen ti at kollapse udefra. Derfor anbefaler vi eksempelvis vigepladser, så de tunge gyllekøretøjer i stedet for at køre ud i rabatten, når der kommer en modkørende bil, kan køre ind på en vigeplads. Det er heldigvis også en forholdsvis billig måde at afhjælpe problemet på, siger administrerende direktør i Asfaltindustrien Anders Hundahl til Maskinbladet.

Accelereret nedbrydning

De seneste år har konsekvenserne af sliddet på de mindste kommuneveje, hvor gyllekøretøjer ofte kører, været drøftet ikke mindst i Maskinbladet.

Baggrunden er, at Trafikstyrelsen har givet tilladelse til at køre med 10 tons akseltryk, hvis der anvendes lavtryksdæk med et oppumpningstryk på tre bar. Nogle har peget på, at sliddet på vejen er stort, andre at de tungere køretøjer stort set ikke slider mere på vejene på grund af bredere dæk.

Derfor har Asfaltindustrien fået Grontmij til at udarbejde endnu en analyse af forholdene omkring "Accelereret nedbrydning af svage belægninger under gylle-transport", og konklusionen er, at gylletransportvognenes aksler efter den aktuelle dispensation vil forøge vejsliddet med cirka 34 procent for de undersøgte belægningstyper.

Modtaget positivt

Samtidig konkluderes det, at der "under uheldige omstændigheder vil være en reel risiko for kollaps" på de tyndeste belægningstyper. Den nye undersøgelse bekræfter altså, at tunge gyllevogne øger vejsliddet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Undersøgelsen er modtaget positivt i mange kommuner andre har stillet spørgsmålstegn ved konklusionen, fordi landbrugets erfaringer med brede dæk er, at de mindsker trykket pr. kvadratcentimeter.

- Det er også korrekt - når de kører på marken og på ordentligt vedligeholdte veje og rabatter. Men på misligholdte, små veje med bløde rabatter, gør bredere dæk, selv om trykket er mindre, mere skade end gavn. Sagen er at momentet, "kraft gange arm", er så meget større på bredere dæk, der ofte kommer lidt ud i rabatten, at det mere end opvejer det lave tryk og derfor ødelægger både mere og dybere ned - der hvor bærelaget tilmed er svagest, konkluderer rapporten.

Bedre betingelser

Det er derfor, at 10 tons lavprofildæk skader lige så meget i dybden som 10 tons singledæk. For at undgå meget kostbare reparationer efter øget slid og i værste fald kollaps af vejen, anbefaler Asfaltindustrien derfor kommunerne at iværksætte arbejde med sideudvidelser, forstærkninger og vigepladser.

Det vil dels give landbruget ordentlige arbejdsforhold og gode veje at køre på, dels være en fordel for kommunens økonomi, for det er, alt andet lige, billigere at vedligeholde i tide end at rette op på en kollapset vej.

- Vil man gerne give landbruget optimale betingelser, er det at lade dem køre direkte fra punkt A til punkt B ved hjælp af afhjælpninger, der ikke koster en formue, slutter Anders Hundahl.