De kvalitetsbevidste forbrugere er dødtrætte af at blive vildledt af reklamer med billeder af hyggelige gårde og smuk natur, når produktet i virkeligheden kommer fra den helt almindelige konventionelle fødevareproduktion.

Det mener Henrik Hindborg, markedschef for Økologisk Landsforening, der oplever, at forbrugernes tålmodighed med den type markedsføring bliver mindre og mindre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der var måske en tendens til i 1970'erne og 1980'erne, at man tænkte "okay - det er bare en reklame". Men når forbrugerne i dag ser de der kyllinger med et billede af en eller anden gård, og de kaldes "kærlige kyllinger", så bliver de så forargede, siger Henrik Hindborg.

Han forudser, at reaktionen fra de kvalitetsbevidste forbrugere vil være et større fokus på sporbarhed af fødevarerne.

- De bevidste forbrugere vil ganske enkelt ikke længere finde sig i at blive vildledt af fødevareindustrien.Vi vil se en stigende interesse for at kunne spore for eksempel mælk helt tilbage til producenten, tror Henrik Hindborg.