På Case IH er man klar til at imødegå de kommende EU-krav til påhængskøretøjer med to-strengs-systemer både med luft og hydraulik.

- På nuværende tidspunkt sælger vi fem procent af de nye Case IH-traktorer med luftbremser, så andelen er ikke så stor - men det kan den meget vel blive, for jeg tror ikke, at de danske landmænd og maskinstationer helt er klar over de kommende reglers betydning for dem, fortæller Torben Nielsen, produktchef for Case IH-traktorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Afhængig af størrelsen

Han fortæller, at man på alle traktor-modeller kan levere enten to-strengs luftbremser eller to-strengs hydrauliske bremser, på nær Magnum-serien, som vil blive leveret med to kreds luftbremser.

- Men på en Magnum til et godt stykke over en million kroner, betyder et luftanlæg eller ikke så meget, som det gør på vores mindre Farmall-traktorer, fortæller den danske produktchef, som blandt andet kan fortælle, at luftanlæg på en Case IH Optum koster 16.400 kroner i merpris.

- Det er jo ikke en stor procentdel af den samlet pris, hvorimod det betyder mere på en traktor til under 500.000 kroner.

Torben Nielsen fortæller, at man sagtens kan vælge at få to-strengs luftbremser samt to-strengs hydrauliske bremser leveret på samme traktor uden en ret stor merpris.

- Prisen for at tilføje en ventil til hydrauliske en-strengs bremsesystem sammen med luftbremserne er blot 5.000 kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flere luft-fordele

Torben Nielsen mener, at det i høj grad bliver påhængskøretøjerne, som kommer til at afgøre, om fremtiden efter 2025 enten bliver to-streng bremsesystemet med luft eller med hydraulik.

- Vi kan levere begge dele, så det er sådan set op til producenterne der producere det vi spænder på traktoren, som får en afgørende betydning.

Han påpeger at fordelen med luftsystemer er ikke kun luftbremser, men også det faktum, at luften på traktoren kan bruges til andre opgaver i marken:

- Det kan eksempelvis være rart at kunne blæse traktor, redskab eller chaufføren selv af med luft på en støvet høstdag, eller hvis det hjul mangler lidt luft, så kan det også være en fordel med en kompressor på traktoren i marken.