Der vil igen i år på Agritechnica være fokus på transmissionstyper på flere forskellige traktormodeller. Igennem 2017 har vi på Maskinbladet rejst rundt i det meste af Europa for at se på de kommende nyheder på Agritechnica og her vil vi sætte fokus på de forskellige eksisterende traktormodeller, som på den ene eller anden måde har fået en opdatering på transmissionsiden.

Trinløse bæltetraktorer

Efter Agco, som blandt andet ejer Valtra, Massey Ferguson, Fendt og Challenger, har valgt at udfase Challenger-mærket i Europa og tilføje produkterne i Fendts-produktprogram, vil Agritechnica være udstillingen, hvor Fendt kan præsentere en trinløs bæltetraktor på to bælter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De nye Fendt bæltetraktorer kommer i serierne 900 Vario MT og 1100 MT. Hvor den største serie, der har fire modeller med 492 - 646 hestekræfter, stort set er en grøn Challenger MT880E, er der flere nyheder på den mindre 900 Vario MT-serie. Serien består af tre modeller fra 380 til 431 hestekræfter, og effekten leveres af en syv cylindret 9,8 liters Agco Power-motor, som produceres i Finland. Den trinløse transmission produceres hos Fendt i Marktoberdorf, og de to europæiske komponenter indgår i produktionen på den amerikanske fabrik, hvor bæltetraktorerne til både Challenger og Fendt skal produceres.

Knækstyret med bælter

Case IH vil også på Agritechnica vise en trinløs transmission i producentens knækstyrede bæltetraktor. Quadtrac får tilføjet CVX-efternavnet på den røde motorhjelm og topmodellen med trinløs tranmission i rødt bliver Case IH Quadtrac 540 CVX, som maksimalt yder 613 hestekræfter. Det betyder samtidig, at det bliver den stærkeste serieproducerede trinløse traktor på markedet. Desuden er det også første gang, at vi ser en trinløs transmission i en knækstyret bæltetraktor.

De øvrige modeller i serien er Quadtrac 500 CVX og Quadtrac 470 CVX med en maksimal effekt på henholdsvis 558 hestekræfter og 525 hestekræfter.

Den trinløse transmission er opbygget som de øvrige Case IH CVX med fire mekaniske områder, som skiftes helt automatisk igennem en dobbelkobling, så chaufføren intet mærker fra stilstand til topfart på 40 kilometer i timen. Det første mekaniske område ligger ved 10 kilometer i timen, og Case IH påpeger, at der netop er fuld mekanisk effektoverførsel her, passer godt til mange markopgaver for denne størrelse traktor.

I stedet for gaspedalen på Quadtrac-traktorer med powershift-transmission er Quadtrac CVX-modellerne forsynet med en kørepedal. I automatisk tilstand fungerer gaspedalen som en reel kørepedal, der styrer traktorens hastighed. Den maksimale kørehastighed kan justeres med tommelhjulet og hastighedsområdeknapperne på Multicontrolleren på armlænet. Det vil sige, at det er nøjagtig samme styring, som kørte man med en Maxxum, Puma, Optum eller Magnum med trinløs transmission.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bælter på Claas

For at imødekomme kravene om stadig at være smal på vejen og samtdigt kunne overfører effekt på marken, vil Claas nu præsentere en halv bæltetraktor i form af Axion 900-serien med en bælteundervogn i bag.

- Traktoren er fuld hydraulisk affjedret i bælteundervognen, og det er ret unikt, fortæller Christian Schulte, produk specalist fra Claas på et pressemøde forud for Agritechnica, hvor konceptet har vundet en sølvmedalje.

Konceptet bygger på den teknologi Claas i forvejen har fra Lexion-mejetærskerne med bælteundervogn. Men bælterundervognen på Axion 900-serien er dog ikke helt magen til den, som er monteret på Lexion-mejetærskerne.

Dobbeltkobling

CNH, som er koncern bag mærker som Case IH og New Holland vil vise en ny transmission for producenten i mellemklassetraktorerne på Agritechnica 2017. For Case IHs vedkommende betyder det ny transmission i Maxxum-serien, mens det var New Holland er T6-serien.

Foreløbig bliver det New Holalnd-modellerne T6.145, T6.155, T6.165 og T6.175 som får glæde af den nye Dynamic Command transmission. Den nye transmission, som bygges af New Holland på transmissionsfabrikken i den italienske by Modena, er opbygget med de fire lige gear og en kobling på en aksel og de fire ulige gear og en kobling på en anden aksel. Når et ulige gear kobles fra med den ene kobling, har den anden kobling allerede et lige gear i indgreb. Ifølge New Holland giver det et silkeblødt gearskifte, uden at trækkraften på noget tidspunk afbrydes. Retningsskiftet foretages ligeledes af to koblinger, som sikrer at retningsskiftet foretages blødt, og uden risiko for at traktoren løber, når der skiftes kørselsretning i bakket terræn. Aggressiviteten på vendegearet kan indstilles i tre niveauer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dynamic Command har en række auto-funktioner, der betyder, at transmissionen på en række områder ligget tæt op ad en trinløs transmission. Ved arbejdsopgaver, som eksempelvis læsseopgaver, hvor der ofte stoppes op, behøver føreren blot at træde på bremsepedalen, for at stoppe traktoren. Når bremsen igen slippes, kobler transmissionen automatisk til og kørslen kan fortsætte. Samme funktion er også anvendelig ved transportkørsel, når der stoppes op i et vejkryds.

Enklere styring

Claas viser på Agritechnica en enklere styring til producentes trinløse traktorer i Axion 900 samt Arion 600-serien, som foruden ny transmissionstyring, også byder på nye motorer og andre nyheder i blandt andet kabinen.

Claas kalder den enklere udgave for I Cis+, hvor Claas leverer et mere overskueligt højre armlæn, med færre knapper og uden det store Cmotion-kørehåndtag.

- I stedet leverer vi et mere enkelt armlæn med et lille håndtag til at øge og sænke hastigheden i transmission, men vi leverer dog stadig elektroniske hydraulikventiler, og dermed er traktoren også udstyret med et krydshåndtag til to hydraulikventiler samt de velkendte F-taster til indkodning af valgfrie funktioner. Det hele styres og overvåges fra en syv tommer terminal på højre A-stolpe, fortæller Pierre Noyer produktchef for udvikling af elektronik til blandt andet traktorerne fra Claas, og viser det nye armlæn.

- I Danmark er det måske værd at overveje denne løsning selv i den store Axion 900-serie, da mange maskinstationer, hvor traktoren måske kun kører gylle samt frakørsel af græs og majs, sjældent bruger alle funktionerne i terminalen, da gyllevognen oftes kontrolleres fra gyllevognsproducentens terminal, fortæller Pierre Noyer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ny terminal

I den mere komplicerede udgave leverer Claas den nye Cebis-terminal med den nye touch-følsomme 12 tommer terminal, hvor samtlige funktioner på traktoren kan indstilles og overvåges. I første omgang kommer den nye Cebis-terminael til Arion 600-serien samt Axion 900-serien, mens det er ventet, at Axion 800-serien også opdateres med denne terminal på Agritechnica 2017.

Arion 600-serien bliver desuden kraftigere idet der præsenteres en ny topmodel i form af Arion 660, som yder 185 nominelle hestekræfter, men booster til 205 hestekræfter i transport-mode.

Resten af serien har ingen boost, og dermed fuld effekt til rådighed hele tiden, uanset om arbejdsopgaven foregår på vejen eller med en plov i marken. Det er blandt andet blevet muligt at overføre mere effekt til hjulene fra motoren, da Claas har ændret i den trinløse transmission, så man tillader et større moment og effekt overførsel ved højere hastigheder, derfor leveres den nye topmodel kun i den trinløse Cmatic-transmission.