Nu er der snart hjælp at hente til de folk, der skal sprøjte i marker, der har plejespor med forskellig sporvidde.

På Hardis selvkørende Alpha-sprøjte bliver det nemlig muligt at tilvælge aksler, der hydraulisk kan ændre sporvidden fra kabinen, mens man kører. I praksis fungerer det ved, at Hardi har monteret to halve aksler i for og bag på sprøjten, og hver af disse aksler kan forskydes med 50 centimeter. Det giver samlet en ændring i sporvidden på op til én meter, og Hardis Alpha-sprøjte kan altså arbejde i sporvidder fra 180 til 280 centimeter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der hvor akslen bliver skudt ud, har Hardi lavet et tørt system. Det vil sige, at der ikke skal smøres med fedt. I stedet har Hardi monteret en række bronze-plader, der støtter akslen, når den skydes frem og tilbage, så man undgår slør i systemet. Ifølge Hardi skal man forvente, at disse bronze-plader skal justeres en til tre gange pr. sæson.

Luftaffjedring

Samtidig er der blevet plads til større dæk, og det betyder, at frihøjden kan komme op på 127 centimeter. Tidligere kunne man montere dæk op til 520/85 på Alpha-sprøjten, men fremover kan man gå helt op til 650/65-dæk.

Årsagen til, at der nu er plads til større dæk, er, at Hardi har gjort det muligt at vælge en luftaffjedret undervogn på den selvkørende sprøjte. Hvis man vælger topmodellen på 5000 liter, er den luftaffjedrede undervogn standard.

Luftaffjedringen fungerer med hjælp fra to luftpuder i front ? en under hvert forhjul ? samt en enkelt luftpude i bag. Hardi oplyser, at man har valgt løsningen med én luftpude i bag, da det giver øget bomstabilitet.

Den selvkørende Alpha-sprøjte med hydraulisk ændring af sporvidden samt luftaffjedring vil være klar til levering til foråret 2017.