Som ny eller kommende økolog er det naturligt at have sit fokus i stald og mark, men markedet er ikke desto mindre en lige så vigtig nøgle til succes med økologi. Når Økologisk Landsforening i år inviterer indenfor på Agromek, kan man derfor både møde foreningens markedseksperter og konsulenter med speciale i omlægning.

- Der bliver talt og skrevet meget om de 40.000 nye økologiske hektar, der kommer til i år, men med vores kendskab til markedet er vi overbeviste om, at det ikke stopper her. Vil man med på den næste bølge, er det nu, man skal gøre sig klar, lyder det fra projektleder og omlægningskonsulent Jens Peter Hermansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vil man med på den næste bølge, er det nu, man skal gøre sig klar,

projektleder og omlægningskonsulent Jens Peter Hermansen., Økologisk Landsforening

Gratis omlægningstjek

Han opfordrer alle, der på nogen måde overvejer økologisk drift, at komme forbi økostanden og få en snak med omlægningsteamet.

Med i tasken har Jens Peter og kollegerne et tilbud om gratis øko-omlægningstjek af bedriften. På standen kan man skrive sig op til et sådan tjek eller blot tage en uformel snak med en konsulent.

Kend de økologiske kunder

Det er samtidig en enestående anledning til at blive klogere på de kunder, der i stigende tal lægger økologiske madvarer i indkøbskurven.

- Kunderne er magtfulde. Vores opgave er at forstå dem og udvikle varer som de har brug for og tiltales af. Det gælder uanset, om det er varer til de store supermarkedskæder eller det nære, lokale marked med stalddørssalg, gårdbutik og kasseordninger, siger Henriette Winther fra Økologisk Landsforenings Fødevarerådgivning, der i de senere år har hjulpet 400 nye økologiske produkter til verden og ud på butikshylderne fra både små og mellemstore øko-producenter.