Der er stigende problemer for landmænd og maskinstationer med at finde ud af de forskellige regler omkring akseltryk på vejene i de enkelte kommuner.

Den tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen (S) blev sidste år gjort opmærksom på problemerne, men konstaterede blot, at "der allerede er ensrettede regler for totalvægte og akseltryk i Trafikstyrelsens dimensionsbekendtgørelse".

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han henviste til, at køretøjer, der opfylder de i bekendtgørelsen oplyste vægt- og akseltryksgrænser, kan anvendes:

- De gyllekøretøjer, der er givet dispensation til på statsvejnettet, vil ikke medføre en forøgelse af nedbrydningen for veldimensionerede veje, slog han fast, men understregede samtidig, at det gælder statsvejnettet.

Nedbrydning

Derfor har Vejdirektoratet accepteret, at der dispenseres til gyllekørsel på nærmere fastsatte vilkår:

- Da ikke alle kommunale veje har samme standard som statsvejnettet, kan det efter omstændighederne medføre forøgelse af nedbrydningen af vejene og dermed forøgede vedligeholdelsesomkostninger for kommunen. Derfor er det i dag i dispensationen indsat som et vilkår, at den kommune, på hvis vejnet gyllekørslen skal ske, forudgående skal have accepteret kørslen, skrev Henrik Dam Kristensen, der "ikke havde i sinde at pålægge kommunerne øgede udgifter til vejvedligeholdelse".

Svækkelse af retssikkerhed

Men nu sker der måske noget på baggrund af, at flere folketingsmedlemmer, blandt andre Karsten Lauritzen (V) og Jørn Dohrmann (DF) har rejst sagen over for transportminister Magnus Heunicke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Karsten Lauritzen peger med henvisning til en artikel i Maskinbladet.dk på, at enkelte kommuners specifikke regler eller praksis for tildeling af dispensationer til kørsel med forhøjet akseltryk i relation til gyllekørsel betyder en svækkelse af retssikkerheden for de enkelte landmænd, der har brug for at udbringe gylle på tværs af en eller flere kommuner.

Ændring på vej

Ministeren oplyser, at et forslag til ændring af færdselsloven er under udarbejdelse, men endnu ikke fremsat, da Trafikstyrelsen er i gang med at udarbejde en række andre forslag til ændring af færdselsloven, og at der først vil blive fremsat et samlet forslag til revision af færdselsloven, når alle ændringsforslag er klar.

Gennemsigtighed

Karsten Lauritzen siger til Maskinbladet, at det er vigtigt for landmænd og maskinstationer, at der er gennemsigtighed i de gældende regler:

- Man skilter jo ikke med, hvilke regler der gælder for akseltryk inden for de enkelte kommuner, og derfor giver det nogle problemer, som i sidste ende kan føre til, at den person, der kører traktoren med en gyllevogn, kan få en meget stor bøde, miste sit kørekort og i yderste tilfælde dermed også sit job, hvis man arbejder på en maskinstation.

- Derfor er der nødt til at være ensartethed i disse regler. Det kan være meget svært at finde ud af, hvilke regler, der gælder på lige præcis de enkelte veje. Derfor vil jeg gennem mine spørgsmål til transportministeren presse på for, dels at kørsel med fyldt gyllevogn bliver tilladt, dels at man som minimum let og ubesværet skal kunne finde ud af, hvilke regler der gælder i de enkelte kommuner og på hvilke veje, siger Karsten Lauritzen til Maskinbladet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ikke indsigt

Han understreger, at det i et land af Danmarks størrelse bør være muligt med fælles regler, og at det er muligt de ganske få gange om året, der skal køres med en fuld gyllevogn, for en landmand eller maskinstation at kunne komme ud til markerne:

- Det er næppe politikerne i en kommune, der træffer afgørelsen om forbud mod gyllevognene. Det overlades til embedsmænd, som måske ikke har den nødvendige indsigt på området. Det er fint med forskellighed, men på trafikområdet bør reglerne være ens. Er der forskellige regler, og der er fagligt grundlag for det, skal det være muligt at finde ud af, hvor de gælder. Ellers er det umuligt at finde ud af for den enkelte landmand. Det udgør et retssikkerhedsmæssigt problem, slutter Karsten Lauritzen.

I klemme

Transportministerens partifælle, Rasmus Prehn, slår over for Maskinbladet fast, at det er nødvendigt at se på de gældende regler:

- Hvis det er sådan, at landmænd føler, at de er kommet i klemme på grund af en forkert tolkning af reglerne på forkert grundlag, må vi have det politiske og juridisk "værksted" i Justitsministeriet til at vurdere, om kommunerne anvender reglerne korrekt, eller om vi skal gøre noget for at afhjælpe problemet. Jeg er kun interesseret i, at reglerne tolkes rigtigt, og at landbrugserhvervet har bedst tænkelige forhold inden for ret og rimelighed.

Derfor vil jeg nu sende et brev til Justitsministeren med artiklerne fra Maskinbladet for at se, om der er noget, vi kan gøre, siger Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Usikkerhed

Magnus Heunickes forgænger som transportminister, Henrik Dam Kristensen, erkendte, at de gældende regler kan skabe en usikkerhed for brugerne og i kommunerne omkring hvilket regelgrundlag, der er gældende på længere sigt:

- Jeg vil gerne fjerne denne usikkerhed ved at bede Trafikstyrelsen udarbejde et forslag til ændring af Færdselsloven således, at jeg generelt kan bemyndige kommunerne til at tillade kørsel, som beskrevet i den nuværende dispensation, når den pågældende kommune finder belastningen af kommunens vejnet med gyllekøretøjer acceptabel, noterede han i et svar til Jørn Dohrmann (DF).

Dermed overlades det fortsat til de enkelte kommuner at beslutte, om de tunge køretøjer kan benytte vejnettet.

KLIK her og hør Karsten Lauritzen udtale sig til Maskinbladet