Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Fire gange dansk teknologi til Ukraine

Af Morten Damsgaard - 29. nov. 2018 KL. 08:45

  • ww316435_1
  • ww316435_2
  • ww316435_3

Det danskejet Goodvally i Ukraine har investeret i fire nye Danfoil-sprøjter med henblik på at opnå højere kapacitet og dermed øget rettidighed i plantebeskyttelselsesarbejdet.

Med krav om stor kapacitet og en undervogn til ukrainske forhold, så var det ifølge workshop manager, Morten Fogh Albertsen, et forholdsvis let valg at investere i fire nye Danfoil Airhammer-sprøjter med tankkapacitet på 10.000 liter.

- Sammen med 1.900 liter fronttanke kan vi få kapaciten op på til 350 hektar, når hele sprøjtesættet er fyldt op, fortæller Morten Fogh Albertsen.

citat startcitat start

Den sprøjte så vi i aktion, og der stod det lynhurtigt klart, at denne sprøjte også var yderst interessant for os.

- Morten Fogh Albertsen, Goodvally i Ukraine.

citat slutcitat slut

Kraftig undervogn

På bedriften i Ukraine skal man i sæson 2019 dyrke 16.000 hektar planteavl, og til formålet har man indtil videre kørt med tre DanFoil Concorde samt fire Lindus sprøjter.

- Med de nye sprøjter får vi en stor kapacitet, og det er vigtigt, for de 16.000 hektar ligger desværre ikke lige rundt om hovedfarmen, fortæller Morten Fogh Albertsen.

Det betyder forholdsvis meget vejtransport, og vejene i Ukraine er ikke af helt samme standard som i Danmark.

- Derfor betød valget af undervognen rigtig meget for os, og på den nye Danfoil er undervognen meget kraftigt opbygget.

Faktisk kommer undervognen fra tyske Zunhammer, som producerer gyllevogne, og undervognen på Airhammeren fra en 16.000 liters gyllevogn.

- Det er måske lige voldsomt nok til en sprøjte på 10.000 liter, men vi vil være sikre på, at sprøjten kan holde til de til tider ekstreme forhold i Ukraine, fortæller Jesper S. Madsen, direktør hos Danfoil.

Man har allerede erfaringer med sprøjten i Ukraine, da man i foråret 2017 sendte en sprøjte til et andet dansk ejet landbrug.

- Den sprøjte så vi i aktion, og der stod det lynhurtigt klart, at denne sprøjte også var yderst interessant for os, fortæller Morten Fogh Albertsen.

Ny styring

Airhammer-sprøjten som står på Agromek er blandt andet udstyret med en ny bomstyring kaldt RTC, som står for Rough Tarrain Control. Bommen sidder i et kraftigt ophæng og er bygget til at gå under vandret.

- Desuden er der kommet nyt joystick-styring, som er Isobus-kompatibel, og sektionsafluk på sprøjtebommen er nu også blevet Isobus-kompatibel, fortæller Niels Aage Fristrup, som er udvikler hos Danfoil.

Faktisk har Niels Aage Fristrup været i tæt dialog med de danske landmænd i Østeuropa under udviklingen af sprøjten, og sprøjten er derfor også først og fremmest tiltænkt de markeder.

Bommen kan maksimalt nå op på 36 meter, men Goodvally har valgt 27 meter bom.

- Vi kører gylle ud på størstedelen af arealet, og til trods for 16.000 hektar er gennemsnitmarkstørrelsen blot 35 hektar, så vi holder os på de 27 meter, fortæller Morten Fogh Albertsen.

At sektionsafluk på sprøjtebommen er blevet Isobus-kompabitel betyder blandt andet, at styringen vil foregå i traktorens terminal.

- Der bliver spændt fire helt nye John Deere 8370R-traktorer for sprøjterne, og her vil styringen til sektionsafluk foregå i 4600-terminalen i højre armlæn.

Men hvorfor vælger man mon ikke selvkørende sprøjter til at komme over et så stort areal hos den ukrainske farm?

- Det skyldes, at vi rent faktisk også kommer til at bruge traktorerne til andre opgaver. Det er også én af grundene til, at det skal være 8R-serie, som bliver sprøjte-traktorer. De kan nemlig uden problemer også bruges til en såmaskine eller en harve, fortæller Morten Fogh Albertsen.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame