Rundt om i Danmark har det været svært at få kornvognene ud af markerne - og flere steder er det desværre stadigvæk umuligt. Men tænk så på den nært forestående majshøst. Efter den seneste tids massive nedbør kan det blive en sand gyser for traktorførerne!

Det får nu Svend Aage Jensen fra Brørup Traktor- & Maskincenter til at slå på tromme for en relativ enkel måde at spænde en traktor både foran og bagved frakørselsvognene, så de får "8-hjulstræk" og meget mindre marktryk. Det enkle system har ikke et smart navn, så han nøjes med at kalde det en vognskubber.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Princippet er, at den ekstra hjælpetraktor har monteret en kraftig hydraulisk arm i liften. Armen har et Ø120 mm kugletræk som afslutning. Hvis traktoren med frakørselsvognen begynder at grave sig ned i "pløret", bakker hjælpetraktoren hen til vognens bagende og løfter via liften kugletrækket op i et beslag på frakørselsvognens bagende. Nu kan hjælpetraktoren så løfte vognen lidt og få noget af vognens vægt over på traktorens baghjul. Hvis chaufføren udnytter vægtoverførslen, bærer og skubber hjælpetraktoren utroligt meget. Om frakørselsvognen så skal skubbes frem gennem marken eller bjærges bagud, afhænger naturligvis af forholdene.

En affjedret hydrauliske højde- og sideregulering giver jævn og sikker kørsel i ujævn terræn og i kurver, så der er ikke risiko for at ødelægge hverken vognskubber eller andet grej, hvis chaufføren på hjælpetraktoren har bare lidt erfaring.

Til- og frakobling er utroligt nemt og kræver ikke, at chaufføren hopper ud i pløret, hvilket naturligvis er dejligt bekvemt og minimerer risikoen for at slæbe mudder op i traktorkabinen.

Den mindst dårlige løsning

- Det er naturligvis aldrig godt for marken at arbejde i dårligt føre, men majsen skal jo ind, og med vognskubberen mindsker man belastningen på marken og undgår også unødvendig hård belastning på grej, der er sidder uhjælpeligt fast, siger maskinhandleren.

Maskinstationerne vil helt sikkert hurtigt kunne regne ud, om det koster mindre at have en hjælpetraktor med vognskubber med på vanskelige marker, end tabet er ved at holde stille med snitterne, fordi vognene sidder fast. Det regnestykke kan nemt tænkes at falde ud til fordel for investering i en vognskubber inden den forestående sæson, der på forhånd ser ud til at bringe mange udfordringer med føret.