Maskinbladet, Agritechnica

El vil i løbet af få år udkonkurrere hydraulik og faste forbindelser mellem traktoren og de redskaber, som kobles efter. Det er den klare mening blandt mange udstillere på Agritechnica 2011.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fordelen ved den elektriske drift er, at det er fleksibelt, og at det er lettere og mere præcist at styre omdrejningstallet på en elmotor, end når kraften overføres hydraulisk.

Træk på forreste aksel

På årets Agritechnica viste Fliegl prototypen på en vogn, hvor der var elektrisk hjælpetræk på den forreste aksel. Generatoren er på 12,5 kilowatt, men ifølge Fliegl er den beskedne effekt nok til, at vognen bliver langt lettere at trække.

Ved at flytte en del af trækket over på vognen kan der anvendes en mindre traktor, og derved kan der spares vægt, som i stedet kan anvendes til at transportere større læs.

Power DriveElect, som Fliegl kalder systemet, kan køres i to modes, hvor der enten overføres et fast moment til hjulene, eller hvor der tilstræbes en fast hastighed.

Store fremtidsmuligheder

Fliegl ser store perspektiver i det elektriske hjælpetræk på vognene og vurderer, at vi i fremtiden vil komme til at se tre-akslede vogne med træk på alle aksler og en generator på 150 kilowatt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Til at trække en sådan vogn forestiller virksomheden sig en traktor på godt 300 kilowatt.

Der findes endnu ikke traktorer, som kan levere 150 kilowatt ved elektrisk overførsel. Men hvor John Deere for få år siden startede elektrificeringen med en traktor, der på elektrisk vis kunne yde 5,0 kilowatt og som nu yder 20 kilowatt, så viste Deutz på årets udstilling en traktor-model med en generator på 70 kilowatt.

Til afskubbervognene producerer Fliegl forskelligt udstyr som snegle til aflæsning af korn og flis, samt aggregater til spredning af kompost og husdyrgødning. I dag drives tilbehøret af hydraulikmotorer, men Fliegl er ikke i tvivl om, at det kun er set spørgsmål om tid, inden der også kommer elektrisk drift af tilbehøret.

Vægt på vognene

Fliegl viste også et nyt vejesystem, som kan monteres på virksomhedens vogne. Systemet består af digitale vejeceller, som monteres imellem et dobbelt chassis. Cellerne er kalibreret fra fabrikken og kræver ikke yderligere kalibrering, når de er monteret på vognen.

Signalerne fra cellerne er digitale og sendes vis en CAN BUS forbindelse til en boks på vogne. Her korrigerer en sensor resultatet for sidehæld, og ifølge Fliegl har systemet en fejlvisning på under 0,1 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vejesystemet er forbundet til en virtuel terminal, hvor dataene opsamles og kædes sammen med vognens aktuelle position og overføres til landmandens managementsystem.

Vejesystemet kan derfor danne grundlag for udbyttekort af alle typer afgrøder, der høstes og kontinuerligt læsses på vognen.

Vejesystemet fra Fliegl er isobus-kompatibelt og kan foreløbig arbejde sammen med Green Star 2630 fra John Deere. Datastrukturen er åben, og derfor kan andre fabrikanter af isobus-terminaler let implementere systemet fra Fleigl.