Maskinbladet, Tyskland

Den nuværende Claas Jaguar 800-serie afløses nu af en helt ny serie, som har fået mange genkendelige træk fra storbrødrene i Jaguar 900-serien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye 800-serie strækker sig over fire modeller fra Jaguar 840 med 408 hestekræfter til Jaguar 870 med 585 hestekræfter.

Alle modeller opfylder de nye Tier4 final motorkrav, og samtlige motorer leveres fra Mercedes-Benz og benytter SCR-teknologi.

Let service tilgang

For at lette servicetilgangen til motoren samt let adgang til af- og påmontering af corncracker, så kan højre sideskærm vippes 98 grader bagud, når den er åbnet.

- Ved at tage nogle få plader af ind til blæsehuset, bliver det utrolig let at af- og påmontere corncrackeren med en teleskoplæsser eller andet læsseudstyr. Det samme gør sig gældende ved motoren, hvor bagskærmen let kan afmonteres, og her forbedres serviceadgangen også væsentligt, forklarer Alexander Kirchbeck, produktchef for Jaguar finsnittere.

Derudover kan acceleratoren også let afmonteres, når højre forhjul er afmonteret. Her sidder der blot en enkelt plade, som skal afmonteres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dette er noget, det amerikanske marked har efterspurgt, men generelt vil det også lette rengøringsarbejdet betydeligt, fortæller Alexander Kirchbeck.

Dette er også muligt på de nye Jaguar 900-serie.

Kabine som 900

Kabinen på den nye 800-serie er identisk med den, som Jaguar 900-serien benytter, hvilket betyder, at styringen af finsnitteren også er identisk med 900-serien, dog skal snittelængden på afgrøden stadig indstilles uden for kabinen mellem venstre forhjul og frontredskab.

- Komfortmæssigt er der sket meget i forhold til den tidligere 800-serie, og finsnitterchaufføren vil opleve en helt anden og bedre køreoplevelse i den nye kabine, fortæller Alexander Kirchbeck.

I Cebis-terminalen overvåges alle finsnitterens funktioner, og som ekstraudstyr vises bak-kameraet i hele Cebis-terminalen, når finsnitteren sættes i bakgear.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Turbo-compound giver power

De to største modeller, Jaguar 860 og 870 er udstyret med en V8-motor på 15,9 liter, hvorimod resten har en sekscylindret motor på 12,8 liter. Jaguar 870 er desuden udstyret med turbo-compound.

Det betyder, at turboen accelererer en turbine op i omdrejninger, som har fat i svinghjulet igennem en momentforstærker.

Momentet på svinghjulet bliver derved større, og ifølge Claas giver det en gevinst på 50 hestekræfter mere til finsnitteren, og da svinghjulet kører mere roligt, vil det også give en bedre brændstoføkonomi.

Intelligent motorstyring

De to største modeller i Jaguar 800-serien har desuden Dynamic Power, som er en intelligent motorstyring. Dette betyder, at der er 10 forskellige motorstyringsprogrammer, og finsnitteren finder netop det motorstyringsprogram der passer til opgaven, således der ikke køres med unødvendigt mange hestekræfter, fortæller Alexander Kirchbeck. Dynamic Power er også kendt fra Jaguar 900-serien.