Lyt til artiklen:

En hyldest til avisen på print

00:00
Hastighed: ???x
07:32

Det er en unik præstation, at Maskinbladet nu er udkommet som trykt avis 700 gange de seneste 42 år - gratis til alle landmænd. Ikke mindst fordi den digitale verden igennem årene løbende er blevet helt central i Maskinbladets faglige formidling og nyhedsdækning,

- Den trykte avis er fortsat vigtig for læserne og landbrugets følgeerhverv og vil dermed stadig være en god platform til at nå ud til de professionelle landmænd med deres produkter og budskaber, siger administrerende direktør Asger Andersen, FBG Medier, der står bag udgivelsen af Maskinbladet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Avisens popularitet hos læserne bliver ifølge Asger Andersen bekræftet, hvis distributionen en sjælden gang svigter.

- Så ringer læserne til os, fordi de savner avisen. Og når vi taler med dem, benytter de ofte anledningen til at rose Maskinbladet, fortæller Asger Andersen.

Erfarent mediemenneske

Asger Andersen har været en del af udviklingen i FBG Medier siden februar 2016 - først som salgschef, siden som kommerciel direktør, og siden 1. oktober 2022 som administrerende direktør.

Han kom til FBG Medier efter syv år hos Krak, hvor han blandt andet var salgschef.

- Jeg følte hurtigt et godt match med FBG Medier - både vores medier, produkter, branchen og måden at handle med vores samarbejdspartnere på. Jeg sætter pris på virksomhedens værdier og ikke mindst den kontinuerlige udvikling, som er en del af FBG Mediers DNA, siger Asger Andersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han mener, at det er vigtigt at holde fast i - og fortsat udvikle - disse områder.

- Ikke mindst skal vi udvikle på samarbejdet med vores kunder og læsere, så vi hele tiden kender til deres behov og ønsker, som vi har en løsningsorienteret tilgang til at servicere, siger Asger Andersen.

Han pointerer, at både læsere og annoncører kan stole på, at Maskinbladet er en fagligt stæk samarbejdspartner, som hjælper med at skabe den bedste mulige værdi og synlighed.

- Det er også derfor, at mange af vores kunder har været loyale gennem alle årene, siger han.

Mange platforme

På trods af den stærke position, som Maskinbladets trykte udgave har opbygget siden 1981, er Maskinbladet anno 2023 meget andet and end traditionel avis.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Maskinbladet har siden grundlæggelsen været kendt for innovation. Maskinbladet var i 1997 pioner på internettet med udviklingen af maskinbladet.dk som både nyhedsplatform og annoncemedie længe før andre landbrugsmedier, fremhæver Asger Andersen.

I dag har Maskinbladet hver måned millioner af sidevisninger på hjemmesiden og via sociale medier, og der er aktivitet alle døgnets 24 timer.

- Da vi udgav den første udgave af Maskinbladet, var mobilen for de fleste en slags science fiction og internettet var knapt opfundet. I dag er vi tilgængelig på alle tænkelige platforme og dækker en nyhedsstrøm som aldrig står stile, siger Asger Andersen.

Han mener, at Maskinbladets forskellige platforme supplerer hinanden, så læserne kan tilgå nyheder og faglig information på alle tidspunkter, uanset hvor de befinder sig.

Attraktiv avis

Men selvom Maskinbladets målgrupper ofte følger nyhedsstrømmen på maskinbladet.dk, oplever Asger Andersen, at det for mange en anden oplevelse at se artiklerne på print.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Mange læser den trykte avis i andre situationer og på en anden måde, end de læser nyheder online. Læserne har ofte bedre tid, når de sidder med avisen, og for mange er det en særlig følelse at sidde med printavisen mellem hænderne - og måske en god kop kaffe ved siden af, siger Asger Andersen.

Han er derfor overbevist om, at den trykte udgave af Maskinbladet fortsat vil spille en væsentlig rolle for mange i fremtiden.

- Vi har stor respekt for både fortiden og nutiden, når vi kigger ind i fremtiden. Vi ved, at vi løbende skal udvikle på alle områder af virksomheden, og kunsten er at udvikle brugbare løsninger for kunder og læsere, siger Asger Andersen.

Han lover, at FBG Medier som hidtil også i fremtiden vil være garant for løbende fornyelser, justeringer og tiltag, som gør, at Maskinbladet forbliver et foretrukket medie i branchen.

Uafhængig

Ifølge Asger Andersen er en af Maskinbladets styrker at have spillet en betydelig rolle som et frit medie, der er uafhængig af organisationer og politiske partier. Og det giver ifølge direktøren også grund til at forudse en stærk fremtid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er med til at sætte dagsordenen i mange sager. Vi tør udfordre og har som frit og uafhængigt medie haft mulighed for at udfordre politikere, myndigheder, organisationer og virksomheder, siger Asger Andersen.

Som eksempler nævner han, at Maskinbladet klarest og før andre medier betvivlede lovligheden af Mette Frederiksens slagtning af minkerhvervet.

- Og Maskinbladet har også været en klar stemme i for eksempel kritikken af den danske implementering af mange EU-regler.

- Det er en ære at have leveret relevant kvalitetsindhold til landbruget i så mange år, og vores fremtidige mål vil stadig være at dække branchen gennem reportager, portrætter, erfaringsformidling og udfordring af magthavere, siger Asger Andersen, der også fremhæver PowerGear som et eksempel på Maskinbladets unikke indhold.

Vild udvikling

Maskinbladet har fastholdt en stærk markedsposition de seneste 42 år i brancher, som samtidig har gennemgået en helt vild udvikling. Det samme har mediebranchen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den første udgave af Maskinbladet var uden redaktionelt indhold, men ret hurtigt kom der pressemateriale og unikt indhold imellem annoncerne. Og den første landsdækkende udgave af Maskinbladet var med masser af spændende artikler og blev udsendt i 122.000 eksemplarer. I dag udkommer avisen til knap 23.000 modtagere. De første år blev avisen produceret med meget håndkraft, og materiale til trykkeriet i Glostrup blev manuelt leveret og hentet ved fly for at nå rettidigt frem.

Siden kunne der ringes op til samarbejdspartnere og overføres data via et larmende modem på væggen.

- Det var tidligere et omfattende arbejde at håndtere kundernes annoncemateriale, som kom ind med brev og telefax. I dag er hele produktionen digitaliseret og automatiseret, fortæller Asger Andersen.

Fremtiden

Asger Andersens vision for Maskinbladet i fremtiden er at dække branchen med dygtige fagfolk på læsernes foretrukne platforme i døgnets 24 timer.

- Vi skal på en brugervenlig måde levere relevant og unikt indhold, og vi skal levere video, lyd og billeder. Og vi skal inspirere, siger Asger Andersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han lover, at Maskinbladet fortsat vil arbejde på at være landbrugets fortrukne medie.

- Vi vil hver dag gøre os umage og udvikle os i trit med branchen. Vores forudsætninger er på plads i kraft af et topmoderne mediehus og loyale læsere og samarbejdspartnere, siger Asger Andersen.