Du har en ubetalt faktura, der er overskredet sidste betalingsfrist. Klik her for at betale.

Nyheder

Første Weycor på el er made-in-Denmark

7. mar. | Indrykket af Scantruck A/S

Scantruck klar til en verdenspremiere på minilæsser med ekstraordinær batteri-kapacitet fra eget værksted

Del artiklen:

Scantruck A/S har sammen med den tyske producent af gummihjulslæssere, tromler og valsetog Weycor udviklet sin første batteridrevne minilæsser. Fabrikkens danske importør, Scantruck A/S, havde verdenspremiere på Weycor som el-maskine, da firmaet var en del af åbent hus-arrangementet Åben Maskinvej i Ringsted d. 4. og 5. marts.

”I samarbejde med Weycor og teknikerne hos vores søstervirksomhed N. C. Nielsen A/S i Balling, har vi skabt den første Weycor-maskine på batteridrift. Weycor AR320 el”, forklarer markedschef Dennis Faurby hos Scantruck.

”Teknikerne har simpelthen taget dieselmotoren ud af læsseren og erstattet den med en elmotor. Det er lykkedes til perfektion med både motor og batteripakke i samme, helt uændrede karosseri som den traditionelle maskine. Som modelbetegnelsen kraftigt antyder, er der tale om den kendte 2,5 tons gummihjulslæsser Weycor AR320, som vi nu er klar til at præsentere i en elektrisk version. Og maskinen er stærk nok til at løfte en palle fliser”, fortæller markedschefen. 


Power-batteri

”Den eldrevne Weycor distancerer sig fra andre elektriske læssemaskiner på markedet ved helt ekstraordinær kapacitet på batteriet. Hvor andre kører med batterier på 48 Volt, har vi fra N. C. Nielsens egen produktion hentet et batteri på 80 Volt, 460 ampere og en samlet effekt på 38,2 kWh”, siger Dennis Faurby.

Batteriet er et Lithium-Ion Life P04, som kan sjatlades i løbet af dagen. Vi har indbygget en HF-lader på maskinen. Med den er der mulighed for hurtige mellem-opladninger, som på kort tid giver mere køretid. Dermed er der ingen problemer i at køre elektrisk en hel arbejdsdag. Scantruck leverer batteriet med syv års garanti og mulighed for tusindvis af opladninger. 

El-motoren har en meget bedre momentkurve end den originale dieselmotor og yder 29,5 hk. Derudover er der altid ekstra power i form af et 100 procent boost, som ydes de første fem minutter af arbejdstiden, hvor maskinen har 58 hk til rådighed.

”Med Weycor AR320 el er vi for alvor med på den grønne bølge med CO2-neutrale el-maskiner. Målgruppen er særdeles bred og omfatter blandt andre bygge- og anlægsfolk, der arbejder i længere tid på en byggeplads, hvor der er byggestrøm, eller for eksempel på kirkegårde og hos boligforeninger. Som landbrugsmaskine giver den rigtig god mening, da den kan arbejde inde hos dyrene, uden at udsætte dem for udstødningsgas”, påpeger Dennis Faurby.


Mange penge at spare

Foruden at være optimalt miljørigtig uden støj og røg, har den elektriske Weycor også en ikke uvæsentlig tillægsgevinst.

”Ejeren får en betragtelig besparelse på drivmidler. Den skal hverken have benzin eller diesel, og samtidig rasler de daglige serviceomkostninger ned. Der skal jo ikke længere tænkes i skift af hverken luft- eller oliefilter eller en række andre løbende gøremål med en traditionel motor. Beregningerne viser en besparelse på op til 140.000 kr. i forhold til drivmidler og serviceomkostninger ved en almindelig minilæsser på seks år”, siger markedschef Dennis Faurby.

Weycor AR320 el er i øvrigt lige så nem og billig at flytte som den konventionelle udgave. Med vægten på 2500 kg kan den komme på en trailer og hægtes på anhængertrækket. 


Billedtekster:

1. De første minutter af arbejdstiden får den elektriske maskine et ekstra boost på 100 procent og får dermed 58 hk at gøre med.


2. Markedschef Dennis Faurby ser frem til, at Scantruck kan præsentere den batteridrevne Weycor AR 320 el ved Åben Maskinvej i Ringsted.


3. Lithium-Ion Life P04-batteriet kan sjatlades, og HF-laderen giver mulighed for hurtige mellem-opladninger og dermed en forøget køretid hen over dagen. 


4. De danske teknikere har formået at placere både elmotor og batteripakke på samme plads, som dieselmotoren før fyldte. Dermed er karosseriet på el-minilæsseren uændret.


OBS! Når du gemmer kommentaren vil du modtage en mail med et link til aktivering. Din kommentar vil først blive vist når du har aktiveret den. Din email adresse vil selvfølgelig ikke blive vist!

Hold en god tone

Undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter i kommentarerne.
Brug kun links i kommentarerne, såfremt det er relevant.

OBS.: Debatten modereres af portalens redaktion. Trusler, injurier eller andre lovstridige indlæg fjernes konsekvent.


Tak for din kommentar!

Vi er dog ikke helt færdige endnu. Vi har sendt dig en mail med et link til aktivering af din kommentar. Først når du har brugt linket vil din kommentar blive synlig på hjemmesiden.

Har du ikke fået en mail i løbet af 10 minutter kan det være fordi din mail service har frasorteret den som spam.

Udvalgte PARTNERS

Udvalgte PARTNERS produkter