Maskinbladet, Tyskland

Ligesom på Jaguar 800-serien, så er servicetilgangen til den nye Jaguar 900-serie forbedret væsentligt ved at højre sideplade kan vippes 98 grader bagud, hvilket giver god adgang til af- og påmontering af corncracker og forbedret servicetilgang til motoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På den nye Jaguar 900-serie bliver der desuden Dynamic Cooling. Dette er en automatisk tilpasning af ventilatorens omdrejninger ved hjælp af en variator. Omdrejningerne ændres ud fra fire temperaturforhold på finsnitteren: kølevandet, hydraulikolien, ladeluften samt udetemperaturen.

- Dette giver 12 kW eller det samme som 16 hestekræfter ekstra til snittekvaliteten, fortæller Alexander Kirchbeck, produktchef for Jaguar finsnittere. Hos den danske importør er der på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til, om udstyret bliver standard på den nye Jaguar 900-finsnitter.

Luftindføringen til motoren er også ændret, og luften suges nu ind igennem den store køler, hvor støvsugeren er monteret i blæsehuset bag kabinen. Dermed er der også kommet nye luftfilterhuse, som ikke længere skal afmonteres ved brug af værktøj.

Samme afgrødepres

På Jaguar 900-serien sørger en ny cylinder for et konstant pres på indføring ved at presse den øverste valse mod materialet, og dette sikrer en ensartet presning uanset materialetykkelse og snittekvaliteten.

- Dette forbedrer snittekvaliteten i små græsskår og lignende i den store indføring på Jaguar 900-serien, fortæller Alexander Kirchbeck.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Større dæk og tank

Jaguar 900 kan nu udstyres med større dækmontering, hvor fordækket kommer helt op på 2,05 meter i højden i form af 900/60 R38, og sammen med dæktryksregulering fra kabinen kan der opnås et dæktryk helt ned på 1,2 bar på marken, hvilket ifølge Claas sparer fem procent diesel.

Dieseltanken kan også vokse i størrelse, idet det er muligt med 300 liter ekstra tankkapacitet, som er placeret under motoren, så det totale tankindhold bliver 1.350 liter diesel.

De nye motorer i Jaguar 900 leveres af Mercedes-Benz i 930, 940, 950 og 960, hvor det i 970 og 980 er MAN, der leverer henholdsvis en V8-motor i 970 og en V12-motor i 980. Alle øvrige modeller i 900-serien har en V8 Mercedes-Benz motor bag sidepladerne på nær 930, der kører med en sekscylindret Mercedes-Benz motor. Alle motorer opfylder Tier4 final kravene.