AGRITECHNICA

Alle motorer som sidder i traktorer og andre selvkørende enheder skal leve op til nogle forureningskrav, som er nedsat af EU. Kravene hedder "Stage" for "Non-Road"-køretøjer, som eksempelvis traktorer og mejetærskere, mens lastbiler har andre normer, som kaldes "Euro".

Artiklen fortsætter efter annoncen

I USA er kravene lidt anderledes, og her kaldes de "Tier". Tier og Stage kan sammenlignes med 98 procent nøjagtighed, men nu kommer der måske en forskel på Stage og Tier-kravene.

Endnu et skridt

Motorproducenterne er kun lige blevet færdige med at opfylde Stage 1 til 4-kravene i Europa og Tier 1 til 4 i USA.

Det sidste skridt på vejen hedder Stage 4 eller Tier 4 Final, og de krav trådte for alvor i kraft efter 2015.

Nu melder EU dog ud, at fra 2019 kommer Stage 5-kravene, hvorimod der i USA ikke er meldt noget ud om Tier 5-krav på nuværende tidspunkt.

Derfor kan der måske godt komme forskel på de to normere i fremtiden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Indtil nu har Stage 1 til 4 fokuseret på udledning af partikel masse, med specielt fokus på PM og NOx-partikler.

Fra Stage 1 til Stage 4 er NOx-partiklerne reduceret med 95,7 procent, mens PM-partiklerne er reducerede med 96,5 procent.

Partikelmassen er nu på et så lavt niveau, at der nu skal fokuseres på partikelantal i stedet for masse.

40 procent reduktion

Partikelantallet skal i Stage 5 reduceres med 40 procent, og mange motorproducenter er allerede klar til Stage 5.

- Faktisk har vi ikke før kigget på antallet af partikler, og allerede på Stage 4-stadiet fjernes der partikelantal, uden vi egentligt har været bevist om det, fortæller Douwe Hilarius, kommunikationschef hos Fiat Powertrain Technologies (FPT).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Deutz AG fortsætter

Anderledes ser det ud hos tyske Deutz AG, som faktisk fortsætter med samme Stage 4-motor på Stage 5-niveau.

- Vores Stage 4-motorer er faktisk for gode til Stage 4, og vi kan derfor fortsætte med præcis samme motorer i intervallet over 200 hestekræfter. Ved motorer under 200 hestekræfter skal vi indsætte et dieselpartikelfilter, for at reducerer partikelantallet, fortæller John Pener, teknisk chef hos Deutz AG.

SCR-katalysator

FPT har med indførsel af Stage 4 (eller svarende til Tier 4 Final) fået monteret et Hi-eSCR-system på producentens motorer, hvilket betyder, at der efter SCR-katalysatoren sidder en CUC-katalysator. Dette system viderebygges, og på Stage 5-motorerne bliver der integreret et filter i SCR-katalysatoren, som reducerer antal PM-partikler til det acceptabel niveau, som er nødvendigt for at overholde de nye motorkrav.

- Det nye system er ligesom tidligere hundred procent vedligeholdelsesfrit, og meromkostningen til den nye teknologi bliver ikke stor for landmændene, fortæller Douwe Hilarius. Han kan ikke på nuværende tidspunkt oplyse, hvad merprisen bliver, men påpeger:

- Vi er meget godt stillet med, at vi hverken skal tilføje EGR-teknologi eller lignende i motoren, som vil øge prisen væsentligt.