For at minimere dæktrykket og beskytte jorden mod skadelig pakning, har mange landmænd og maskinstationer i de seneste år investeret mange penge i IF og VF traktordæk. Dæk mærket IF bærer ved et givent dæktryk cirka 20 procent mere end et standarddæk, mens et dæk mærket VF med det samme lufttryk bærer op til 40 procent mere, end et standarddæk. Den større bæreevne kan selvfølgelig anvendes til en større belastning af traktoren, men i mange situationer anvendes teknologien i de moderne dæk til at køre med et lavere dæktryk i marken. Ud over bedre trækegenskaber, nedsætter det lave dæktryk også risikoen for skadelig pakning af jorden i dybden.

Gyllevognen skal følge med

- Med de nye VF-flotation dæk kan vi sænke dæktrykket fra omkring fire bar og til 2,5 bar

- Elhanan Cohen, udviklingschef hos Alliance Tier Group

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men det hjælper ikke noget at reducere dæktrykket i dækket på traktoren, hvis der lige efter traktoren kommer en gyllevogn med tre aksler, hvor dæktrykket er tårnhøjt.

Derfor er israelske Alliance i gang med at udvikle VF-dæk til blandt andet gylle- og kornvogne.

- Med de nye VF-flotation dæk kan vi sænke dæktrykket fra omkring fire bar og til 2,5 bar, samtidig med at vi øger dækkets bæreevne. De nye VF-flotation dæk har et fodaftryk der er cirka 25 procent støre end traditionelle dæk i en tilsvarende dimension. Sammen med det lave tryk minimerer det den skadelige pakning af jorden i dybden, og samtidig har det nye dæk et større grip, som optimerer trækkraften, hvis der er hjultræk på eksempelvis gyllevognen, siger Elhanan Cohen, udviklingschef hos Alliance Tier Group.

Kommer i løbet af året

Alliance er lige nu i gang med de sidste praktisk test af de ny VF-flotation dæk, og virksomheden forventer at være klar til kommerciel lancering i sidste halvår af 2016.

- Hos Alliance producerer vi ikke bildæk og så videre. Vi har fokus hundrede procent rettet mod nichen, der hedder dæk til landbrug og skovbrug. Det betyder, at fra beslutningen om at udvikle et nyt dæk, og til det er færdigtestet, og implementeret i markedet går der kun omkring et år. Selvfølgelig kan vi komme ud for overraskelser undervejs, som udsætter lanceringen, men det er jo derfor at vi tester dækket både i laboratoriet og i marken, siger Elhanan Cohen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvilke størrelser af flotation dæk i VF konfiguration der kommer først, og om de passer på danske gyllevogne ønsker udviklingschefen ikke at oplyse. Men han erkender, at danske maskinstationer og landmænd er blandt de mest innovative i Europa, og at de er medvirkende til, at Alliance har kastet sig ud i udviklingen af VF dæk til blandt andet gyllevogne.

Alliance Tier Group udvikler dæk i Israel og har produktionsfaciliteter i både Israel og Indien. Omsætningen lå i 2015 på 600 millioner US dollars, og cirka 40 procent af produktionen er dæk til vogne og redskaber.