Italien, Eima: Den italienske producent af del-komponenter til flere landbrugsmaskin-producenter har på Eima 2018 vist deres bud på fremtidens førersæde: iCS.

- Vi har arbejdet på projektet i to år sammen med flere universiteter, fortæller chef for udviklingen af sædet, Marco Codeluppi fra Cobo.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har lavet sædet Isobus kombatibel, så de mange indstillinger kan styres direkte fra eksempelvis traktorens terminal.

- Marco Codeluppi, udviklingschef hos Cobo.

Resultatet er et hundred procent intelligent sæde, som hele tiden tilpasser sig de enkelte bruger af sædet.

- Når man sidder i sædet første gang gennemgåes der en række indstillinger og justeringer, så sædet ved, hvilken position, som er den mest optimale for høj komfort af den enkelte person. Indstillingerne gemmes i sædets computer, og sædet kan straks genkende de enkelte personer, næste gang de sætter sig i sædet, fortæller den italienske udviklingschef.

- Derfor kalder vi også sædet for iCS, som står for personlig (I) Controlled Seat.

Styres over Isobus

Et traditionelt førersæde i moderne landbrugsmaskiner har én sensor til kontrol af vægt for optimal sædehøjde. Oobos sæde har hele 15 sensorer, som alle måler på chaufføren og hvordan chaufføren påvirkes af eksempelvis vibrationer fra omgivelserne eller lignende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det betyder også, at man har mulighed for at sætte en lang række justeringer på samtlige 15 sensorer, så man opnår den respons fra sædet, som man har det bedst med.

Alle indstillinger blev på Eima 2018 foretaget fra en integeret terminal i højre armlæn på sædet.

- Vi har lavet sædet Isobus kombatibel, så de mange indstillinger kan styres direkte fra eksempelvis traktorens terminal, og det er da også tanken, at eksempelvis traktor-producenten får lavet en selvstændig menu kun til sæde-justeringer i fremtidens terminaler.

Følger kroppen

iCS følger kroppen bogstavelig talt, så når chuafføren eksempelvis vrider ryggen for at kigge op til redskabet bag traktoren, så følger sædet med.

- Det samme sker hvis chaufføren bøjer sig frem eller tilbage, og når chaufføren vil forlade traktoren, sørger sædet også for at dreje chuafføren om mod døren, og på den måde 'aflevere' chaufføren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Prisen på sædet vil Marco Codeluppi, og det skyldes flere ting:

- Dels kender vi ikke den endelig markedspris for sædet, og det afhænger også meget af, hvilken maskinproducent, som bliver den første køber af iCS.