Mejerikoncernen Arla fremlægger markante ændringer i organisationen, herunder en ny koncernledelse. Som beskrevet i virksomhedens nye strategi Good Growth 2020 ønsker Arla efter de seneste års europæiske fusioner at styrke værdiskabelsen og effektiviteten i et stærkt konkurrencepræget mejerimarked.

- Arla er vokset markant i de seneste år, både organisk og især via fusioner. Nu er vi i en situation, hvor der produceres mere mælk på globalt plan, og i Europa oplever vi et enormt pres på priserne og en meget lille vækst i efterspørgslen, hvilket betyder, at konkurrencen er benhård. Forbrugerne stiller større krav, og kunderne forventer bedre service, så vi er nødt til at være mere fleksible og omkostningseffektive for at forblive konkurrencedygtige. Derfor optimerer vi nu vores arbejdsgange for at forblive i toppen af listen over kundernes foretrukne samarbejdspartnere, siger Arlas administrende direktør, Peder Tuborgh.

Artiklen fortsætter efter annoncen

500 stillinger

Målet med forandringerne er at skabe en mere enkel og omstillingsparat organisation med tydeligere intern ansvarsfordeling. Alle funktioner bliver påvirket af de nye arbejdsgange, og det forventes at op imod 500 af Arlas i alt 7.000 månedslønnede stillinger skal skæres fra på baggrund af den nye struktur. Timelønnede kolleger i produktion og transport vil ikke blive direkte berørt af disse nedskæringer.

- Vi skal være med helt fremme og være klar til at udnytte de muligheder, som det globale marked for mejeriprodukter tilbyder. Vi skal kunne forny os selv for at skabe mest mulig værdi for vores ejere under ekstremt barske forhold. I takt med, at vi bliver mere effektive og reorganiserer virksomheden, forventes det, at et markant antal af stillinger kan skæres fra. Vores fokus er lige nu på de kolleger, som bliver berørt af det her, og de vil hurtigst muligt få besked. De berørte medarbejdere vil få Arlas fulde støtte i processen, siger Peder Tuborgh.

Ny ledelse

Forandringerne starter i Arlas topledelse. Peder Tuborgh har samlet et nyt Executive Management Team (EMT), hvor specifikke funktionsområder er repræsenteret, og hvor de kommercielle markeder er organiseret i to geografiske områder: Europa og International. Der er syv medlemmer i det nye team, en reducering fra de tidligere ni personer, og ansvarsområderne er fordelt på følgende måde:

- Peder Tuborgh, adm. direktør og ansvarlig for MMT (Milk, Members & Trading)

- Povl Krogsgaard, vice-adm. direktør og ansvarlig for Global Supply Chain

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Natalie Knight, koncernfinansdirektør (CFO)

- Ola Arvidsson, HR & Corporate Affairs

- Hanne Søndergaard, Marketing & Innovation

- Peter Giørtz-Carlsen, Europa

- Tim Ørting Jørgensen, International

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra fusioner til organisk vækst

Det er Arlas ambition at øge den organiske vækstrate fra to procent, som er leveret i de seneste år, til mindst fire procent i 2020.

- Det er en fundamental forandring for organisationen. I mange år har Arla udvidet forretningen primært gennem kooperative fusioner, hvor den nye mælk er kommet med et marked. Vores fortsatte succes er betinget af vores organisations evne til at skabe værdi og udvikle profitable positioner til den øgede mælkevolumen, som fremadrettet kommer fra vores egne andelshavere. Vi skal handle lokalt og tænke globalt, og den nye organisation afspejler netop det, siger Peder Tuborgh.

Udnyttelse på tværs af landene

Den nye organisation gør det muligt for Arla at anvende den samlede mængde af råmælk mere optimalt til fordel for strategisk vigtige produktioner og de mest profitable kontrakter. Med reoganiseringen kan Arla også udvikle de globale kategorier mere effektivt, styrke de globale varemærker og lancere nye produkter på tværs af regioner.

- Vi står over for en krævende opgave med at håndtere og forædle yderligere 600 millioner kg mælk i 2016 og samtidig beskytte Arlas indtjening. Derfor forventer jeg, at vi har den nye organisation på plads så hurtigt som muligt - uden at tabe fart undervejs, siger Peder Tuborgh.

Arlas bestyrelse bakker op om den nye organisation.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sammen med ledelsen har bestyrelsen defineret Arlas strategi, Good Growth 2020. Et naturligt næste skridt er at sammensætte organisationen bedst muligt, så den kan levere strategien, siger bestyrelsesformand, Åke Hantoft.

Den ændrede organisation betyder samtidig, at landedirektør for Arla Danmark Tomas Pietrangeli skifter til jobbet som landedirektør for Arla i Storbritannien. Ny landedirektør for Arla Danmark bliver Jakob Bernhard Knudsen, der kommer fra rollen som marketingdirektør i Arla Danmark.