Hedegaard foods købte i april 2011 70 procent af aktierne i Svenska Lantägg AB og blev den største på markedet i Norden inden for forarbejdning, pakning og distribution af friske skalæg samt en række kogte og pasteuriserede ægprodukter.

Koncernen kan med det netop offentliggjorte årsregnskab vise fremgang inden for alle kerneområder. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

- 2011 blev et markant år med betydelig fremgang for os og helt afgjort det bedste nogensinde. Vores omsætning steg med ikke mindre end 119 procent, og det skyldes ikke bare købet af Sveriges største ægpakkeri Svenska Lantägg - det skyldes også markant fremgang og øgede markedsandele i Danmark og på flere af vores eksportmarkeder i det øvrige Norden samt Tyskland, Holland og Tjekkiet, siger administrerende direktør Ivan Noes Jørgensen.

Nettomsætningen i 2011 blev på 848 millioner kroner mod 387 millioner kroner 2010, og koncernens resultat før skat og minoritetsinteresser blev på 27,4 millioner kroner mod 18,8 millioner kroner året før svarende til en forbedring på 45 procent.

Resultatet leveres blandt andet fra koncernens ægpakkerier i henholdsvis Danmark og Sverige samt ægproduktfabrikker i Skara og i Hadsund, hvor der fremstilles pasteuriserede og kogte ægprodukter. 

Æg har fået et bedre image

Resultatet er godt hjulpet på vej af en organisk vækst på 5% i både Danmark og Sverige. Det er 8. år i træk, at forbruget af friske skalæg øges, og det skyldes først og fremmest en løbende holdningsændring til æggets ernæringsmæssige værdier.

- Der er ingen tvivl om, at vores flotte resultater også skyldes, at tiden arbejder for os. Dels udvides antallet af anvendelsesmuligheder, og dels anerkendes æg i stigende grad som ernæringsmæssig superfood. Det er klart, at dette bidrager til vores organiske vækst, forklarer Ivan Noes Jørgensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hedegaard foods har da også netop i starten af året lanceret et helt nyt æg med et styrket indhold af D-vitamin, E-vitamin, Selen og Lutein. Ægget sælges under navnet Livskraft. Koncernen har store forventninger til produktudviklingen også i de kommende år.