Satellit- og radiokommunikation. Det er, hvad der skal til, for at en person kan styre én Fendt 900-serie traktor fra en anden Fendt 900-serie. På Agritechnica viser koncernen netop dette, og ideen har givet Fendt en guldmedalje forud for udstillingen for denne nyhed.

Fendt er som den første traktorproducent ude med et system med en såkaldt master-traktor med en chauffør, der kan styre en førerløs slavetraktor. Tidligere lancerede Case IH en lignende løsning mellem en mejetærsker og en traktor, og denne løsning lancerer John Deere også på Agritechnica. Men Fendt er altså den første, der viser en model, hvor to traktorer styres af én person.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har tænkt på ideen med en mejetærsker, der kan styre en traktor, mens mejetærskeren læsser korn af. Men sådan et system har jo sin begrænsede brugstid, idet man kun kan bruge det i høsten. Et system, der kan styre to traktorer, har vi meget mere gavn af, da traktorer i dag ofte kører rigtig mange timer i løbet af et år, fortæller Roland Schmidt, marketingchef hos Fendt.

Han spår GuideConnect, som systemet kaldes, store perspektiver. På store arealer kan de to traktorer udføre to identiske opgaver - eksempelvis harvning - og på den måde spare en chauffør i den ene traktor. Og arbejdet sker med størst mulig præcision via RTK autostyring.

De to traktorer er ikke låst mere sammen, end at den førerløse traktor altid kan tages ud og lave andet normalt arbejde. For i princippet er begge traktorer helt normale 900-serier.

Styrer alle funktioner fra den forreste traktor

Ideen er først og fremmest tiltænkt østeuropæiske lande, hvor der er ofte er store ensartede marker, og hvor der er potentiale til at udnytte begge traktorer fuldt ud.

Helt præcist fungerer GuideConnect på den måde, at traktorføreren via Vario-terminalen vælger, hvilken af de to traktorer, der skal være ”master” og hvilken, der skal være ”slave”. Næste punkt er at taste ind, hvor lang afstand der er fra den forreste til den bagerste traktor, og hvor meget den bagerste traktor skal køre forskudt for den forreste - i princippet arbejdsbredden på redskabet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Chaufføren starter med at køre med den forreste traktor, og den førerløse traktor følger efter via RTK-GPS satellit-positioneringen og radiokommunikation mellem de to traktorer.

Ved forageren stopper slave-traktoren automatisk og venter på, at master-traktoren får vendt helt rundt og kommer af sted igen i næste spor. Når det er gjort, følger slave-traktoren nøjagtigt samme mønster som master-tratkoren - dog med en forskydning på redskabets arbejdsbredde. Hævning og sænkning af redskabet på den førerløse traktor sker helt automatisk ud fra det sted, hvor chaufføren har sat sit redskab jorden på master-traktoren.

Hvis der er forhindringer i marken, og chaufføren kører uden om dette, sænker slave-traktoren blot farten og venter på at se kørselsmønsteret fra den forreste traktor. Derefter følger den samme linje - igen med en forskydning, så traktoren ikke kører oven i det areal, som den forreste traktor har kørt i. Går det helt galt kan chaufføren kortvarigt overtage styringen af den bagerste traktor og lade den følge i nøjagtig samme spor som den forreste traktor.

- Chaufføren kan altid styre alle funktionerne på den bagerste traktor fra Vario-terminalen på den forreste traktor - det gælder blandt andet de hydrauliske funktioner og hastigheden. Og er der for lang afstand mellem traktorerne, kan chaufføren altid ændre det under kørslen, fremhæver Roland Schmidt.

Sikkerhed er en nøglefaktor

I første omgang kan de to Fendt-traktorer kun følges ad i marken, selvom det kunne være smart at lade den bagerste følge den forreste under transport. Men den går ikke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det kan sagtens lade sig gøre. Men det store spørgsmål er sikkerhed. Vi skal være helt sikre på, at der ikke sker noget, og hvis der sker et svigt med 40-50 kilometer i timen på landevejen, så kan det gå meget galt. Derfor er systemet kun anvendeligt i marken, pointerer Roland Schmidt.

På grund af sikkerhed kører de to traktorer med et lukket og kodet radiosignal, så en anden pilot i nærheden med sit master/slave-sæt ikke kan overtage styringen.

Den førerløse traktor kan også reagere aktivt og stoppe helt. Det sker, hvis GPS-signalet pludselig forsvinder, eller hvis radiosignalet bliver for dårligt. Faktisk er sikkerheden så stor, så traktoren stopper motoren for at undgå ulykker.

Begge traktorer skal naturligvis være udstyret med autostyring.