Rundt på smalle bjergveje, igennem de små byer og i kamp mod den norske muld. Det er nøgleordene i Bedre gardsdrift og Maskinbladets traktortest.

Otte professionelle chauffører har i Norges barske terræn testet otte forskellige mærker af traktorer - alle med trinløse transmissioner. Chaufførerne har først og fremmest testet de trinløse transmissioner og deres brugeregenskaber, men med i testen hører også den generelle komfort i kabinen og hele brugerfladen for chaufføren.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

De otte chauffører har kørt traktorerne rundt på landevejsruter med alt lige fra store landeveje til de små og kringlede bjergveje med store stigninger og stejle nedkørsler. Alle traktorer har været påspændt læssede tipvogne med en totalvægt på 13 ton.

Flere steder har piloterne holdt stille på skråningerne og sat i gang igen for at teste transmissionernes egenskaber. Og piloterne har hver især arbejdet med redskaber i marken med de forskellige traktorer for at danne sig flere indtryk af hver enkelt mærke.

I alt har hver testpilot givet karakterer på 88 forskellige specifikke detaljer og funktioner i løbet af de dage, testen har strakt sig over. Og importører fra hvert mærke har bistået testpiloterne med en produktspecialist til at sætte brugerne ind i de forskellige funktioner på hver traktor og svare på spørgsmål - så testpiloterne har fået et fuldt kendskab til traktorens muligheder.

De otte testpiloter har ud over de mange punkter skrevet frit og fortalt gode og dårlige sider af oplevelserne med hver traktor, og de har også fået opgaven at udpege et traktormærke, hvis de skulle vælge et andet end det foretrukne mærke i dagligdagen.

Uvildighed frem for alt

Vigtigt for testen har været at finde uvildige chauffører. Helt uvildig bliver man måske aldrig, for "bedriftens "mærke er som regel at foretrække.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men for at gøre testen så uvildig, som overhovedet muligt, har vi håndplukket otte chauffører, der først og fremmest er professionelle chauffører, men som også er sammensat, så der kun er én chauffør pr. mærke. Med andre ord kører hver chauffør til daglig med hver sit mærke, så der ikke er to testpiloter, der er vant til at køre med John Deere, Case IH og så videre.

Dermed er alle traktorer favoriseret på lige vilkår.

Desuden er der blandt testpiloterne spredning i både alder, kropslængde og kropsform. Og piloterne kommer fra landbrug, maskinstationer og entreprenør-virksomheder. Men fælles for alle er, at de har betydelig erfaring bag rattet.

Læs test af de otte traktorer:

Case IH Puma 165 CVX

Artiklen fortsætter efter annoncen

New Holland T7040 Auto Command

Deutz-Fahr Agrotron TTV 620

John Deere 7530 E

Claas Axion 820Cmatic

Fendt 820 Vario TMS

Artiklen fortsætter efter annoncen

Massey Ferguson VT 7495

Valtra

 Og find den vindende traktor her: