Vi har i alt for mange år alene fokuseret på grovfoderets kvalitet uden at forholde os til prisen.

I det interne regnestykke har vi været vant til at regne med en fast overførselspris, som ofte er fastsat centralt. Vi forholder os alene til at få bedst muligt kvalitet, hvilket jo også er vigtigt, men hvad den enkelte foderenhed koster, har vi ofte ingen ide om.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Inden det kommer til at fremstå som en teoretisk snak, der bevæger sig for langt væk fra virkeligheden, skal det slås fast, at denne diskussion umiddelbart kun flytter rundt på overskud eller underskud internt i regnskabet. Der vil altså ikke umiddelbart være nogen fortjeneste på gårdens samlede bundlinje.

Når vi ikke ved, hvad grovfoderet reelt koster, har vi ikke alene en parameter mindre at skrue på, når vi skal optimere vores virksomhed, men vi risikerer også at få et helt skævt billede af, hvor det går godt eller skidt.

Enten bliver køerne belønnet med noget foder, som reelt har en langt højere fremstillingspris end den, som de betaler for, eller også betaler de en avance til marken, fordi den interne overførselspris er højere end fremstillingsprisen. I begge situationer er der tale om, at køernes dækningsbidrag i bedste fald er usikker, og jeg tør godt kalde den for falsk. Lige meget hvad vi kalder det, så er der en post, vi ikke er sikre på, og derfor ikke kan optimere på.

Hvis vi har nogle køer, som yder rigtig godt, og dækningsbidraget bliver rigtig flot, kan det jo skyldes en rigtig god kvalitet af grovfoderet. I sig selv er det en god ting, men som med alt andet kan den ekstra omsætning, jo koste for meget på omkostnings­siden. Altså kan man have brugt så meget på at få lavet den bedste kvalitet af grovfoderet, at den ekstra mængde mælk reelt ikke bidrager positivt til bundlinjen. Men hvis vi ikke kender den reelle pris, ved vi det ikke.

Læs mere i Bovilogisk

Læs mere i det nyeste nummer af Bovilogisk, der udkommer fredag den 17. marts.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Har du abonnement på bladet, kan artiklen allerede nu læses på www.bovilogisk.dk. Ikke-abonnenter kan også læse artiklen på hjemmesiden ved at købe adgang til artiklen - klik her.

Der kan bestilles abonnement på www.bovilogisk.dk eller 7620 7970.