Arlas andelshavere kan se frem til en øget indtjening og mere eksport af specialoste, når den røde snor til Arlas fabriksudvidelse i Wisconsin, USA, klippes over senere i dag.

Det er markedet for specialoste, der er i stærk vækst i USA, og Arlas ostemejeri i Hollandtown, Wisconsin, er derfor blevet udvidet for at klare efterspørgslen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Størstedelen af Arlas produkter til det amerikanske marked fremstilles på mejeriet i Hollandtown, mens en tredjedel importeres fra Danmark.

Udover at Arlas danske og svenske andelshavere får et større marked at afsætte deres produkter til, vil også Arlas 70 amerikanske leverandører nyde godt af produktionsudvidelsen, der vil medføre en produktionsstigning til 15.000 ton ost årligt.

Selv om krisen har taget toppen af forbrugsiveren i USA, har Arlas amerikanske kunder ikke svigtet specialostene. Og Arla melder om tocifrede vækstrater i både 2009 og 2010.

- Man kan sige det sådan, at hvor kunderne tidligere købte fem forskellige oste til en festlig middag, køber de nu tre forskellige, forklarer Susie Møller Hjort, der er direktør i Arla Foods Inc.

Hun siger, at udvidelsen også betyder, at Arla Food Inc. kan indgå aftaler om større kontrakter og desuden få kapacitet til produktudvikling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Finansieret selv

Arla Food Inc. har ifølge koncerndirektør for Arlas internationale markeder, Tim Ørting Jørgensen, selv finansieret udvidelsen på 75 millioner kroner ved sin egen indtjening. Og således ikke belaster Arlas ejere.

- Det amerikanske selskab er generelt en god forretning for Arlas andelshavere, fastslår han. Dog vil han ikke røbe graden af overskud i Arla Foods Inc, hvis omsætning i 2009 lå på 520 millioner kroner og i 2010 på 638 millioner kroner.

Udover mejeriet i Hollandtown består Arla Foods Inc. også af et mindre ostemejeri i Muskegon, Michigan. Mens førstnævnte har 165 medarbejdere, er der kun 20 ansatte i Muskegon, hvor der udelukkende fremstilles skimmeloste.

Begge mejerier blev overtaget af Arla i 2006 som en del af Arlas vækststrategi, der går ud på at skabe vækst i områder uden for kerneområderne i Europa.