Når danskerne rækker ud efter svinekød i dagligvarehandlens kølediske, mener godt 50 procent, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at kødet er produceret med fokus på dyrevelfærd.

Men kun 21 procent vægter det imidlertid højt, om svinekødet er produceret økologisk. Det viser en ny repræsentativ undersøgelse, som er foretaget af A&B Analyse for Økologisk Landsforening.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Undersøgelsen tyder på, at danskerne mangler viden om, hvad der kendetegner den økologiske svinekødsproduktion, hvor der netop er stort fokus på dyrevelfærden.

- Kun omkring én procent af det svinekød, der i dag bliver solgt i dagligvarehandlen, er økologisk. Det er ganske lidt i forhold til andre animalske produkter som eksempelvis æg, hvor den økologiske andel er næsten 25 procent, forklarer Helle Bossen, markedskonsulent i Økologisk Landsforening.

- Men hvis man som forbruger skal være villig til at betale mere for at få økologisk svinekød, er det klart en forudsætning, at man ved, hvilken forskel økologien gør for dyrevelfærden – eksempelvis at de økologiske grise har god plads, masser af frisk luft og får økologisk grovfoder, som er godt for deres velbefindende, siger hun.