Lyt til artiklen:

Salling dropper turbokyllinger fra 2025

00:00
Hastighed: ???x
01:49

I 2022 nåede Salling Group i mål med ambitionen om at udfase hurtigtvoksende kyllinger fra det faste ferske sortiment i Netto, føtex og Bilka. Nu sætter dagligvarekoncernen nye mål for den totale udfasning, hvor næste step er en udfasning på kampagneprodukter - herunder spot og kampagnevarer i 2025, det skriver Salling Group i en pressemeddelelse.

Desuden skruer føtex, Bilka og Netto løbende ned for markedsføringen af hurtigtvoksende kyllinger i blandt andet tilbudsaviser samt skiltning i butikker og varehuse. Kyllingerne vil fremover være af langsommere voksende racer og derfor være mærket med minimum et hjerte fra det statslige dyrevelfærdsmærke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vil bidrage til at løfte dyrevelfærden i alle de kategorier, hvor kylling indgår som ingrediens, så vi kan tilbyde et bredest muligt sortiment uden hurtigtvoksende kyllinger, hvad enten man handler i Netto, føtex eller Bilka. Undervejs skal vi have kunderne og leverandørerne med på rejsen, og derfor er det ideelt at fortsætte den gradvise udfasning af hurtigtvoksende kyllinger, siger Henrik Vinther Olesen, bæredygtighedsdirektør i Salling Group.

Salling Groups mål er at udfase hurtigtvoksende kyllinger i alle produktkategorier og dermed give hele kategorien et løft fra bunden for at løfte dyrevelfærden strukturelt og sikre bedre pladsforhold.

Da hurtigtvoksende kyllinger stadig er en stor del af den samlede produktion i Danmark vil udfasningen ske i takt med, at producenterne øger produktionen af langsommere voksende kyllinger, og Salling Group arbejder på at integrere flere produkter med højere dyrevelfærd.