Om godt halvanden måned er de danske æbler klar, men en stor del af dem når aldrig frem til supermarkedets mange hylder.

De danske æbler kan nemlig ikke konkurrere med de udenlandske, mener avlerne - og derfor finder de andre muligheder. Det skriver DR Indland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Henrik Petersen fra Als har droppet at sælge sine æbler via supermarkederne. I stedet har han skåret ned på æbleavlen og satser nu mere på jordbær og kartofler. De æbler han stadig plukker, bliver solgt i hans gårdbutik på Als.

- Vores æbler kan simpelthen ikke konkurrere med de udenlandske, når det handler om priser - desværre, siger han til DR.

Især det udenlandske Pink Lady æble har vundet de danske forbrugeres hjerter. Både supermarkedskæderne Coop og Dansk Supermarked har de senere år oplevet stor stigning i salget af de massivt markedsførte lyserøde æbler.

Ifølge Æble/Pære-klubben, der er en forening af danske æbleavlere, solgte de danske æbleavlere tidligere 75 procent af deres høst til de store supermarkedskæder. I dag er tallet faldet med 15 til 20 procent.