Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

R2 Agro starter VLOG-mærkning

Af MAN - 11. jul. 2019 KL. 08:50

Mælkeproducenterne i Danmark bliver i øjeblikket mødt med strengere krav om certificering fra myndigheder og rådgivere. Ny mærkning om non-GMO er indført hos R2 Agro.

Det stigende pres fra myndigheder og rådgivere stiller strengere krav til mælkeproducenterne og deres certificeringer har skabt stor usikkerhed iblandt de danske landmænd i forhold til anvendelse af foder og tilskudsprodukter.

Som konsekvens af de strengere krav og den store usikkerhed kommer R2 Agros landmændene i møde.

- Derfor er vi fra dags dato har påbegyndt mærkning vores produkter, så den enkelte landmand kan se at R2 Agro er VLOG certificeret og dermed får landmændene sikkerhed for at reglerne om non-GMO overholdes ved brug af R2 Agros produkter, siger oplyser Head of Sales Jesper Møller Nielsen fra R2 Agro.

Hvad er VLOG?

Det tyske Forbundsministerie for Fødevarer og Landbrug har engageret VLOG (Verband Lebensmittel ohne Gentechnik e.V. VLOG/Den tyske forening for genteknologi-fri levnedsmidler) udelukkende med henblik på at udstede og administrere licenser til anvendelsen af "Ohne Gentechnik"-mærket. Det er udelukkende muligt at opnå licens, såfremt dokumentation er indgivet til VLOG på at alle lovkrav for produktmærkning som "Ohne Gentechnik", det vil sige at produktet er produceret uden genteknologi, er opfyldte.

Med VLOG kan alle i supply chain dokumentere, at der ikke anvendes GMO-materiale under dyrkning eller i foder til produktion af landbrugsprodukter, for eksempel grønsager, mælk og kød. Virksomheder der efterlever VLOG standardens krav til produktion kan mærke deres varer med VLOG logo og/eller "ohne Gentechnik".

Tyske krav

Kravet udspringer fra det tyske mælkemarked, der blandt andet er styret af forbrugeres præference for non-GM. Store supermarkedskæder som Aldi og Lidl har fingeren på pulsen og tilpasser sig hurtigt nye tendenser drevet af forbrugerne og retter de nye kvalitetskrav mod mejerierne. I Tyskland skal 1.3-1.5 milliarder kg mælk konverteres til non-GM mælk.

I Danmark har Arla indgået kontrakter med en række mælkeproducenter om levering af mælk baseret på non-GM foder, og der vil blive indgået flere kontrakter i takt med, at mælkeproducenternes foderkontrakter udløber eller ændres.

Arlas leverandører af mælk baseret på non-GM foder skal leve op til den tyske VLOG-standard.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame