Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Ny T5 er forbedret som læssetraktor

Af Mads Blenker - 18. mar. 2016 KL. 08:48

  • ww193483_1
  • ww193483_2
  • ww193483_3
  • ww193483_4
  • ww193483_5
  • ww193483_6

Med blandt andet en ny foraksel og transmissionskontrol i joysticket, er den nye New Holland T5 oplagt som frontlæssetraktor i Danmark.

Selvom der i Danmark blot blev indregistreret 28 enheder fra New Hollands T5-serie i 2015, er det en traktor, der er populær mange andre steder i Europa. Derfor har New Holland også givet modellen en kraftig opdatering i forbindelse med, at modellen nu skal opfylde Stage IV-kravene.

Den nye T5 Stage IV-serie er blevet nyudviklet, så den opfylder de stadigt ændrede krav i kvægbrug og hos dem, der kræver en manøvredygtig traktor i mellemklassen til mælkeproducerende og blandede bedrifter.

citat startcitat start

Designet er også blevet bragt på linje med modellerne med flere hestekræfter i T6- og T7-serierne

- Sean Lennon, chef for traktorer hos New Holland.

citat slutcitat slut

- Traditionelt set har New Holland stået stærkt i denne landbrugssektor med traktorer i denne effektklasse, og T5 Stage IV-modellerne er konstrueret på basis af dette. Samtidig med at T5-traktorernes emissionssystemer er blevet opgraderet, så de opfylder Stage IV-bestemmelserne, har New Holland benyttet sig af muligheden for at tilføje yderligere funktioner, der gør maskinerne endnu mere alsidige og ydedygtige. Designet er også blevet bragt på linje med modellerne med flere hestekræfter i T6- og T7-serierne, siger Sean Lennon, der er chef for traktorer hos New Holland.

Transmissionskontrol

En af de store nyheder i den nye T5-model er, at New Holland har givet mulighed for transmissionskontrol i joysticket.

Valget mellem nye mekaniske eller elektrohydrauliske joystick med integreret transmissionsskift skal gøre betjeningen lettere og mere effektiv for dem, der forsyner deres T5 med en læsser. Det betyder, at knapperne til transmission og læsser er på samme enhed, og det må man forvente bliver meget aktuelt i Danmark. Endvidere er der nu tre indstillinger til vendegearsbetjening, hvilket giver føreren mulighed for at indstille følsomheden ved skift mellem frem og tilbage, en funktion der især er rettet mod en lang række brugere, der forsyner traktorer i denne størrelse med en læsser.

Samtidig er en ny bredere ramme med boltede tårne og muligheden for sidestyr en del af en forberedelsespakke til læsser. Det bageste tre-punktsophængs løftekapacitet er blevet øget til 5420 kg, og fjernventilernes arrangement er blevet forbedret, så tilkoblingen lettes. Frontliften kan løfte 1850 kg, og front PTO'en leverer 1000 omdrejninger i minuttet.

Nye motorer

Den nye T5-serie kan fås i tre modeller: T5.100 med 99 hestekræfter, T5.110 med 107 hestekræfter og T5.120 med 117 hestekræfter, med maksimale momenter på henholdsvis 430, 468 og 491 Nm ved 1500 omdrejninger i minuttet.

De er alle forsynet med 3,4 liters Common Rail F5C-motor med ECOBlue Compact HI-eSCR-teknologi og Low Rate EGR (Exhaust Gas Recirculation) udviklet og produceret af FPT Industrial. Dette er i fuld overensstemmelse med New Hollands strategi, der bygger på anvendelse af Compact SCR og Low Rate EGR til mindre effektkrævende maskiner med lavere krav til køling, og hvor maskinernes samlede mål har afgørende betydning. Det giver tilsammen en øget præstation og op til 24 procent større momentstigning, så produktiviteten kan øges endnu mere. Der er en brændstofkapacitet på 165 liter, og AdBlue-tanken kan rumme 12 liter.

Ny foraksel

New Holland har monteret TerraGlide forakslen på den nye generation af T5. TerraGlide akslen kendes fra de større serier, og kombineret med Comfort Ride-kabineaffjedringen, der er ekstraudstyr, kan man ifølge New Holland forvente de samme komfortniveauer som i de større maskiner. Der kan som ekstraudstyr fås forhjulsbremser, der giver en ægte firehjulsbremsning.

Den nye foraksel giver desuden mulighed for at montere dæk op til 28 tommer, og forbedringer af chassiset har gjort det muligt at øge køretøjets tilladte maksimumvægt fra 7,4 ton til 8,0 ton.

Derudover er AutoRoad og AutoField, som blandt andet kendes fra T6-modellen, blevet implementeret på T5'eren. Det giver blandt andet et lavere brændstofforbrug ved transport.

Ny styling

Med den nye generation af T5'ere introducerer New Holland også en ny styling til serien. Det betyder, at T5 fremover vil ligne de andre T-modeller fra New Hollands program.

Udover et nyt udseende har den nye T5 også fået monteret teleskopspejle og udvendigt er natbelysningen forbedret med nye, kraftige LED-arbejdslygter. De ekstra otte LED-lygter har 15.600 lumen og en bredere spredning af hvidt lys. Sammenlignet med tilsvarende Halogen-lygter giver de 145 procent mere lys og længere levetid med lavere strømforbrug.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs artiklen på dit foretrukne medie

Læs artiklen på Tablet

Tablet

Læs artiklen på Smartphone

Smartphone

Læs artiklen på Desktop

Desktop/E-avis

Læs artiklen på Print

Print

reklame