En storkonflikt for offentligt ansatte kan være på vej, men hvilke konsekvenser kan det få landmænds kontakt til Landbrugsstyrelsen?

- Mange landmænd er i øjeblikket i gang med at sende ansøgninger i vores Tast selv-service i årets ansøgningsrunde for grundbetaling, grøn støtte mv. Derfor er vi særligt opmærksomme på behovet for at informere om status på Tast selv-service. Vi har etableret et ekstra it-beredskab i påsken, da vi forventer, at landmænd og konsulenter vil sende deres ansøgninger tidligere i år for at undgå at blive påvirket af en eventuel konflikt, skriver Landbrugsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis en konflikt indtræder, er det Landbrugsstyrelsens målsætning at holde Tast selv-service åben, og styrelsen forventer - afhængig af konfliktens længde - at man kan håndtere det rent driftsmæssige.

- Hvis der indtræffer it-problemer, der ikke kan håndteres af den forventede bemanding, er der risiko for, at vi ikke kan opretholde driften. Vi vil i det tilfælde være nødsaget til at lukke ned for Tast selv-service. Det samme kan ske med hensyn til vores hjemmeside, telefoner, mails med videre, skriver Landbrugsstyrelsen.

Kundecentret er åbent

Hvis der bliver strejke, vil Landbrugsstyrelsens kundecenter fortsat være åbent. Hvis der bliver lockout, lukker kundecenteret. En eventuel lockout træder tidligst i kraft fra 10. april.

Trækker konflikten ud, vil det kunne få konsekvenser for Landbrugsstyrelsens udbetalings-, sagsbehandlings- og selvbetjeningssystemer, ligesom det kan få betydning for sagsbehandlingstider på projektstøtteordninger i 2018. Det vil i så fald afhænge af omfanget og varigheden af en eventuel konflikt.

- Vi vil løbende kommunikere om sagen, herunder konsekvenserne, og hvordan du som kunde skal forholde dig, skriver Landbrugsstyrelsen.