Danske økologiske æg er i høj kurs i udlandet. Nordens største inden for skalæg og økologiske æg, Dava Foods i Hadsund, har fordoblet sin eksport på årets første otte måneder. Den stigende efterspørgsel kommer særligt fra eksisterende kunder samt nye kunder i Mellemøsten, hvor salget vokser markant:

- Danske fødevarer er i høj kurs i andre lande. Vi har en høj troværdighed, og netop det er vigtigt, når forbrugerne efterspørger økologiske fødevarer. De føler sig ganske enkelt mere trygge ved, at vi overholder reglerne for økologisk fødevareproduktion, siger adm. direktør Ivan Noes Jørgensen og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Danske fødevarer er i høj kurs i andre lande.

Ivan Noes Jørgensen, administrerende direktør, Dava Foods

- Generelt er økologi, dyrevelfærd og fødevaresikkerhed mere og mere i fokus hos vores eksportkunder. Disse stigende krav kan vi og vores producenter honorere, og derfor forventer vi, at eksporten vil fortsætte med at stige også i de kommende år.

Hjemme størst

Det er dog fortsat hjemmemarkedet i Danmark, der er den største aftager af økologiske æg. Her er væksten i salget af økologiske æg alene i år steget med 36,4 procent, og måned for måned er efterspørgslen stigende. August har således været den hidtil bedste måned, og Dava Foods har derfor svært ved at følge med efterspørgslen:

- Økologi er fremtiden, og derfor planlægger vi løbende udvidelser af den økologiske ægproduktion i samarbejde med vores nuværende økologiske producenter. Det tager dog typisk cirka to år fra aftalen er indgået til en øget produktion, så vi kan ikke øge udbuddet så meget, som vi gerne vil, på den korte bane, fortsætter han.

Dava Foods følger en 2020-strategi, hvor visionen er, at 50 procent af omsætningen i Danmark i 2020 skal være økologisk. For tre år siden var dette urealistisk at nå, men nu er virkeligheden godt på vej til at overhale visionen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I august kom 38,3 procent af omsætningen fra økologiske æg og ægprodukter, så nu forventer vi at være i mål med vores 2020-strategi allerede i 2019, slutter Ivan Noes Jørgensen.