Torsdag eftermiddag havde Bornholms Landbrug&Fødevarer inviteret til debat omkring manglen på arbejdskraft i landbruget og tiltrækning og fastholdelse af både dansk og udenlandsk arbejdskraft.

Her deltog Jakob Lave, Udviklingschef Kompetence & Vækst, Seges, Lars-Ole Hjorth-Larsen, Gårdejer, Brogård og formand for Bornholms Landbrugs & Fødevarer, Morten Ballisager, Ejer og direktør, Konsulenthuset Ballisager, Anne Arhnung, Direktør, Landbrug & Fødevarer, Inge Prip, Direktør, Campus Bornholm.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Debattørerne sagde blandt andet.

- Det er ingen ny udfordring. Pilen peger en vej, og det er på os selv, og vi er ikke gode nok til at fortælle om de gode ting i erhvervet, sagde Lars-Ole Hjorth-Larsen, mens Anne Arhnung tilføjede.

- Vi skal tænke uddannelserne på en ny måde. Vi skal være integreret rigtigt, og måske skal man væk fra højskoletankegangen, og måske skal man tænke i flere spor, sagde hun.

Det fulgte Jakob Lave op.

- Vi skal være bedre til at fortælle om de muligheder, som der er i erhvervet, og det muligheder der er for at uddanne sig yderligere i erhvervet, sagde han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Integration

Panellet har helt enige om, at der fortsat vil være stor brug for udenlandsk arbejdskraft i dansk landbrug.

- Vi har brug for udenlandsk arbejdskraft og flere hænder i landbruget, og det skal være lettere at få udenlandsk arbejdskraft, sagde Anne Arhnung, mens Inge Prib supplerede.

- Der er mindre incitament for østeuropæere til at arbejde i dansk landbrug. På Bornholm har man ansat en, som skal tage sig af de udlændinge, som skal arbejde i erhvervet her, sagde hun.

Branding

Morten Ballisager deltog aktivt i den sidste del af debatten, hvor han kom med sit syn på landbruget, og hvordan arbejdstagere ser på erhvervet.

- Landbruget skal lave fortællingen om. Det skal være attraktivt, og landbruget skal være løsningen og ikke problemet. De unge tænder på muligheder i jobbet. Og landbruget skal tage dem, som vil skifte spor, sagde Morten Ballisager blandt andet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og panellet var enige om, at branding af erhvervet spiller en vigtig rolle.

Anne Arhnung tilføjede.

- Vi startede i 2010 med at sætte fokus på omdømme, og det er langt træk med at brande sig, sagde hun.