Torsdag eftermiddag havde Bornholms Landbrug&Fødevarer inviteret til debat omkring manglen på arbejdskraft i landbruget og tiltrækning og fastholdelse af både dansk og udenlandsk arbejdskraft.
Her deltog Jakob Lave, Udviklingschef Kompetence & Vækst, Seges, Lars-Ole Hjorth-Larsen, Gårdejer, Brogård og formand for Bornholms Landbrugs & Fødevarer, Morten Ballisager, Ejer og direktør, Konsulenthuset Ballisager, Anne Arhnung, Direktør, Landbrug & Fødevarer, Inge Prip, Direktør, Campus Bornholm.
Debattørerne sagde blandt andet.
- Det er ingen ny udfordring. Pilen peger en vej, og det er på os selv, og vi er ikke gode nok til at fortælle om de gode ting i erhvervet, sagde Lars-Ole Hjorth-Larsen, mens Anne Arhnung tilføjede.
- Vi skal tænke uddannelserne på en ny måde. Vi skal være integreret rigtigt, og måske skal man væk fra højskoletankegangen, og måske skal man tænke i flere spor, sagde hun.
Det fulgte Jakob Lave op.
- Vi skal være bedre til at fortælle om de muligheder, som der er i erhvervet, og det muligheder der er for at uddanne sig yderligere i erhvervet, sagde han.
Integration
Panellet har helt enige om, at der fortsat vil være stor brug for udenlandsk arbejdskraft i dansk landbrug.
- Vi har brug for udenlandsk arbejdskraft og flere hænder i landbruget, og det skal være lettere at få udenlandsk arbejdskraft, sagde Anne Arhnung, mens Inge Prib supplerede.
- Der er mindre incitament for østeuropæere til at arbejde i dansk landbrug. På Bornholm har man ansat en, som skal tage sig af de udlændinge, som skal arbejde i erhvervet her, sagde hun.
Branding
Morten Ballisager deltog aktivt i den sidste del af debatten, hvor han kom med sit syn på landbruget, og hvordan arbejdstagere ser på erhvervet.
- Landbruget skal lave fortællingen om. Det skal være attraktivt, og landbruget skal være løsningen og ikke problemet. De unge tænder på muligheder i jobbet. Og landbruget skal tage dem, som vil skifte spor, sagde Morten Ballisager blandt andet.
Og panellet var enige om, at branding af erhvervet spiller en vigtig rolle.
Anne Arhnung tilføjede.
- Vi startede i 2010 med at sætte fokus på omdømme, og det er langt træk med at brande sig, sagde hun.