Lyt til artiklen:

Arla styrker bæredygtigheden med nyt kundeprogram

00:00
Hastighed: ???x
02:46

Arla har et mål om at gå forrest, når det gælder klimaeffektiv mejeriproduktion, og derfor lancerer andelsselskabet nu et nyt kundeprogram. Ideen er, at det skal sætte skub i klima-arbejdet på gårdene og hjælpe kunderne med at opnå deres reduktionsmål for scope 3-udledninger.

- Mejeri er en nøglekategori for vores retail- og foodservicekunder, og for nogle af dem udgør udledningen fra mejeri en stor del af deres scope 3. Vi ser derfor en stigende interesse for at indgå partnerskaber, og det hilser vi velkommen, siger Peter Giørtz-Carlsen, der er vicedirektør Arla Foods i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Programmet rulles først ud i Storbritannien, hvor kundeaftaler for over 1 milliard kilo mælk allerede er på plads.

Thomas og Lins køer har en af landets laveste CO2-udledning per kilo mælk

Se også:

Thomas og Lins køer har en af landets laveste CO2-udledning per kilo mælk

Kunder i tæt partnerskab med landmændenes arbejde

Kunder, der skriver sig op til programmet, bidrager til Arlas andelshaveres kontinuerte arbejde med at reducere udledningen fra deres gårde, og sammen med Arla og de andelshavere, der bliver dedikeret til den enkelte kunde, vil pengene også gå til nye projekter inden for eksempelvis fodertilsætningsstoffer, genetik, biodiversitet og brug af gødning.

- Med klimatjekprogrammet og tillægsmodellen for bæredygtighed har vi fundet en virkningsfuld vej til at reducere scope 3-udledninger, og denne forpligtelse vil sikre scope 3-reduktioner til fordel for klimaet og derfor også vores kunder. Men det handler også om mejeriprodukters vigtige næringsmæssige bidrag til en sund kost, som vi ikke må glemme i snakken om klima- og miljøpåvirkningen, siger Peter Giørtz-Carlsen.

Med tillægsmodellen har Arla øremærket op til 3,7 milliarder kroner om året til og med 2030 til at belønne klimatiltag på Arla-gårdene gennem et nyt pointbaseret tillæg til den månedlige mælkepris. Landmændene optjener point baseret på deres tiltag inden for klima og miljø, og de ser positivt på interessen fra og udsigten til økonomisk støtte fra Arlas kunder:

- Støtte, økonomisk incitament og partnerskaber er vejen frem i forhold til at nedbringe udledningen fra scope 3, og som landmænd og andelshavere i Arla er det godt at se, hvordan Arlas kunder interesserer sig for det gode arbejde, der foregår ude på gårdene. Jeg glæder mig over de indgåede aftaler i Storbritannien og ser frem til at følge det blive rullet ud i vores andre markeder, siger andelshaver og bestyrelsesmedlem i Arla, Steen Nørgaard Madsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Scope 3-udledningen står for cirka 96 procent af Arlas samlede udledning. Udledninger fra gårdene står for cirka 81 procent af Arlas samlede udledning.