- Den manglende viden og forplantning blandt landmænd og konsulenter kan bl.a. føres tilbage til, at mange virksomheder lancerer deres teknologier og produkter individuelt, hvilket gør det svært for brugerne at danne sig et overblik og forstå brugen i den rette sammenhæng, fortæller Birger Hartmann fra Datalogisk og fortsætter

- Derved mistes også muligheden for at forstå, hvilken positiv effekt, der kan opnås ved en præcis anvendelse af sprøjtemidler ? både i forhold til landbrug og miljø men i sidste ende også når det gælder landmandens bundlinje.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Demonstration og workshop

En række demonstrationsdage kombineret med workshop, hvor emnet præcisionssprøjtning trækkes helt ned på jorden, skal bidrage til at afhjælpe problemstillingen og den manglende viden. Flere virksomheder vil i en sammenhæng vise, hvordan landmanden kan udføre præcisionssprøjtning ved brug af enkle værktøjer, som allerede findes på markedet. Deltagerne får selv lov til at prøve teknologier af og får således praktisk erfaring med hjem. Målgruppen for arrangementerne er landmænd, sprøjteførere og planteavlskonsulenter. For at bringe budskaberne længere og bredere ud inviteres også landbrugspressen til én af disse demonstrationsdage.

Samarbejdspartnere i projektet er: Fieldsense, AgroIntelli, IPMConsult, Danfoil, SEGES og Datalogisk. Projektet er en del af Miljøstyrelsens initiativ omkring udbredelse af og kendskab til teknologien bag præcisionssprøjtning på markerne