Green Team Group har i starten af 2014 styrket organisationen med en ny bestyrelse og en kommerciel direktør. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Det nye bestyrelseshold skal fungere som bestyrelse for selskaberne Green Team Group, Majland og Green Team Holding, hvor der skal sikres optimal udførelse af koncernens strategi og optimering af de interne synergier mellem selskaberne i hele værdikæden - fra frø til færdigt juletræ.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som kommerciel direktør er Hans Schultz tiltrådt, og han har ansvaret for blandt andet produkt- og forretningsudvikling, supply chain og markedsføring for hele koncernen. Hovedopgaven bliver realisering af en ambitiøs vækststrategi frem mod 2020, hvor salget af juletræer skal femdobles.

- Overliggeren er sat højt for fremtiden, og det er altid en udfordring at forvalte så stærkt et vækstpotentiale. Men koncernen er nu klædt på til at holde en sikker vækstkurs med en bred og kompetent bestyrelse og en stærk, operationel ledelse, der næppe matches på markedskendskab og købmandskab nogen steder i branchen, skriver Green Team Group.

Sæson 2013 bød på udfordringer

Ifølge Green Team Groups status på året, der gik, var sæsonen 2013 udfordrende.

- Koncernens største kunde gik konkurs, og det sætter selvfølgelig sine spor i salgstallene. Vi nåede dog alligevel et salg på 1,5 millioner træer og 1.200 ton pyntegrønt igennem koncernens salgsselskaber. Omstændighederne taget i betragtning, må det siges at være meget tilfredsstillende, lyder det i pressemeddelelsen.

Ligesom forrige sæson købte koncernen mange træer ind hos professionelle leverandører i Europa.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I de store regioner i Europa så vi i 2013 en stabil prissætning i butikkerne. Priserne har ligget på samme niveau som de forrige år og selv prisen på de små træer, som ellers af en del aktører i branchen var forventet at skulle komme under pres, har været stabil, skriver Green Team Group.

Stor efterspørgsel fra Østeuropa og Rusland

Green Team Group besluttede tidligt i 2013 at få lavet en meget grundig markedsundersøgelse. Hovedformålet i undersøgelsen har været at afdække, hvor stor efterspørgslen er på juletræer i Europa - altså hvor mange juletræer der bliver brugt hvert år, uanfægtet hvor forbrugeren har hentet sit træ.

Ifølge Green Team Group har resultatet være overraskende og ligger væsentligt over, hvad man tidligere har vurderet.

Det total forbrug i Europa var i 2012 på 154 millioner naturtræer. Det er især Østeuropa og Rusland, der overrasker med 50 procents markedsandel på volumen.

- Dette skyldes måske, at branchen aldrig har haft nok indsigt i dette område. Da dette område bruger mange rødgran, betyder det at også, at den totale markedsandel af Nordmannsgran i 2012 "kun" var på 38 procent. Der er dog i undersøgelsen vurderet en årlig stigning i efterspørgslen på nordmannsgran igennem detailleddet på fire til seks procent, udtaler Green Team Group.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Faldende tilplantning

I markedsundersøgelsen forsøgte man også at afdække udbuddet af juletræer, men det er ifølge Green Team Group stort set umuligt at få konkret data på, hvor mange hektar med juletræsplantager, der findes i Europa. Danmark er det land i EU med det bedste statistiske data, og det viser en stort set flad kurve i antallet af hektar til juletræsproduktion fra 2005 og frem til 2013.

- Efter vores bedste bud er der kommet lidt flere nordmannsgran på markedet, hvilket også er meget forventeligt, men vi ser ikke nogen overproduktion i fremtiden. Udbuddet af andre arter tyder på at være væsentligt mindre end tidligere, hvorfor det totale udbud af alle arter er nogenlunde stabilt. Forholdene der kunne sandsynliggøre og motivere en øget tilplantning har ikke været til stede siden finanskrisens start i 2008. Det har været svært og dyrt at få finansiering til en så kapitaltung forretning som juletræsproduktion, udlån indenfor landbrugssektoren er total stagneret, og priserne på blandt andet korn og hvede er i perioden steget mere end juletræspriserne. Alle faktorerne betyder, at der ikke har været et yderligere incitament for landmænd og jordbesiddere til at udvide eller starte juletræsproduktion, lyder det fra Green Team Group.