Lyt til artiklen:

Danish Crown forbereder sig på snevejr

00:00
Hastighed: ???x
02:20

Der forventes meget sne over store dele af Danmark, og i Nordjylland er der allerede faldet over 10 centimeter. Det kan sætte sine spor i indtransporten. Derfor holder Centralplanlægningen tæt øje med udviklingen, så slagteriernes kapacitet kan udnyttes trods de vanskelige vejrforhold, det skriver Danish Crown i en pressemeddelelse.

- Vi kommer ind i 2024 med en stor pulje udsatte grise, så derfor gør vi alt, hvad vi kan for at sikre, at vi kan benytte kapaciteten på slagterierne fuldt ud. Derfor sidder vi lige nu og vurderer hvert eneste læs de kommende dage, og enkelte andelsejere vil opleve at få aflyst læs, fordi vi prioriterer at få så mange grise ind som muligt, siger Nicolaj Nørgaard, der er direktør for Ejerservice i Danish Crown.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er allerede justeret på planerne for de kommende dage, og der afholdes løbende statusmøder, som situationen udvikler sig. Derfor er der også behov for, at andelsejerne hjælper med at få transporten til at glide.

- Vi kan blive nødt til at udsætte eller helt aflyse nogle ejeres afhentninger, så vi håber på ejernes forståelse og fleksibilitet i de kommende dage. Samtidig vil vi gerne holde tæt kontakt med andelsejerne i de regioner, hvor vi forventer størst vanskeligheder, så man må gerne sørge for at være kontaktbar, så der også kan være dialog med vognmanden, hvis man vurderer at tilkørselsforholdene bliver for vanskelige. Det er nemlig afgørende for en god indtransport, at chaufføren kan komme til, så hold gerne ekstra øje med tilkørselsforhold og ramper og få ryddet og saltet eller gruset, siger Nicolaj Nørgaard.

Det er allerede besluttet at køre ekstra grise til Horsens og Herning tirsdag, så slagterierne starter med fyldte stalde. Samtidig har flere af de nordjyske biler muligheden for at prioritere sin kørsel længere sydpå alt efter forholdene.

- Det er for tidligt at sige, om det vil få regionale følger for indtransporten de kommende dage, men vi følger det naturligvis meget tæt og justerer til, hvis de bliver nødvendigt, siger Nicolaj Nørgaard.